Pitkän tekstiiliuran tehnyt Maija Arela ei ole 70-vuotiaana vielä valmis lopettamaan.
1 min

Ytimessä: Maija Arelalle värit ovat elämäntapa

Fablehti.fi 05/2020
Tekstiili- ja muotialan konkarille, Maija Arelalle, värit ovat läsnä koko ajan. Jonkun mielestä Maija Arelan värien käyttö voi mennä jopa äärimmäisyyksiin, kun hän valitsee asun, joka sopii päivän tunnelman sävyihin. Se ei häntä haittaa. Värit ovat kantava tekijä myös nykyisessä, Arelan nimeä kantavassa yrityksessä.

Tamperelainen Maija Arela tunnetaan kašmirneuleisiin erikoistuneesta Arela-yrityksestään, sekä pitkästä työstään kansainvälisessä Intercolor-värineuvostossa. Nykyisin suunnittelija keskittyy rakentamaan kansainvälisesti tunnetusta yrityksestään kestävyyden edelläkävijää. Koko uran läpi on kantanut yksi punainen lanka: värit.

Vuonna 2006 Maija Arela koki saaneensa tarpeeksi painokuoseista. Maailma oli muuttunut, ja hän kaipasi jotain uutta, jotain omaa, jotain kestävää.

Maija Arela jakaa oppejaan matkan varrelta.

Mikä on luovuusprosessisi väreihin?

Luovuusprosessi vaihtelee sen mukaan mitä olen tekemässä. Intercolor-värineuvostossa luovuus lähtee liikkeelle sovitusta teemasta, kuten eräänä vuonna ollut Human Scale -teema. Vaatemallistoa tehdessä lähtökohdat ovat myös muotokielessä. Värit ovat kaikkialla, ja väri ei koskaan ole yksin, vaan se käy vuoropuhelua muiden värien kanssa. Väriin vaikuttavat valo, materiaali ja struktuuri sekä nykyisin myös se, miten väri näkyy screenillä.

Mikä on yrityksenne salaisuus?

Vaatteemme tuovat käyttäjälleen iloa ja niissä on hyvä olla. Hyvä laatu, värit ja vaatteessa liikkumisen helppous on meille tärkeää. Mallistomme on väljää, oversize-mitoitettua, ja neuletuote muotoutuu ja kasvaa käyttäjänsä päällä ja tulee näin omaksi. Ne sopivat siis hyvin monenlaisille vartaloille.

Mikä teissä on yllättävää?

Poikkeavat ja ennakkoluulottomat värit, joita ei yleensä ole totuttu näkemään kashmirtuotteissa. Yllättävää voi myös olla värjäämätön mallistomme.

”Jos aloittaa suunnittelijapohjalta, olisi hyvä, että mukana olisi myös talousasiantuntija.”

Ohje, jonka antaisit aloittavalle yrittäjälle, joka on tulossa samalle alalle?

Pitää olla hyvä bisnesidea, tuotteen takana on seisottava ja on oltava ajatus siitä, että onko jutullesi asiakkaita. Se ei riitä, että itse tykkää tehdä jotain. Minä sain idean modernista kašmirmallistosta, jossa olisi kauniita, mielenkiintoisia värejä ja moderneja, inspiroivia muotoja. Jos aloittaa suunnittelijapohjalta, olisi hyvä, että mukana olisi myös talousasiantuntija. Talousosaaminen kun tuntuu koko ajan korostuvan.

Mikä on yrityksenne tulevaisuuden unelma?

Jos kaikki olisi mahdollista ja eikä mikään olisi esteenä, niin yrityksemme tuottaisi pienempiä tuotantoeriä paikallistuotantona sekä uniikkeja, käsityötä ja teollista tuotantoa yhdistäviä neuleita. Arkisempi unelma on hioa toiminnastamme timanttia, satsata vielä enemmän verkkokauppaan ja digitaalisuuteen, jota korona on kiihdyttänyt.

En ole vielä 70-vuotiaana valmis lopettamaan, vaikka kerran olin jo aikeissa. Aina tulee jotain uutta, ja haluan jatkaa työtäni ja leikkiä värien ja materiaalien parissa. Olen aina yrittänyt katsoa tulevaisuutta kohti ja koen siinä myös onnistuneeni.

Arela on erikoistunut minimalistisiin kašmirneuleisiin sekä tarjoaa vaatteidenhuoltopalvelun. Yritys on perustettu vuonna 2006. Sen keskeisinä henkilöinä toimivat toimitusjohtaja Maija Arela, pääsuunnittelija Anni Arela ja viestintäjohtaja Viivi Arela. Yritys työllistää 7 henkilöä. Arelan toimipisteet ovat Tampereella ja Helsingissä. Tuotteita myyvät myös Stockmann sekä noin kymmenen muuta jälleenmyyjää Suomessa ja ulkomailla.

Ytimessä on Fablehti.fi:n juttusarja, jossa tekstiili- ja muotialan yritykset jakavat yrityksensä keskeiset opit ja ratkaisut matkan varrelta.

Teksti: Milla Vainio
Kuva: Timo Anttonen