2 min

”Maailmaa ei valloiteta yksin: kumppanuudet ovat avainasemassa, kun suomalaiset kuidut muuttavat tekstiilialaa”  

Fablehti.fi 11/20
Suomeen on muodostunut uusien, aiempaa ekologisempien tekstiilikuitujen keskittymä. Keskeistä on, että kuitukehittäjät tekevät yhteistyötä maailman huippubrändien kanssa. Sitä kautta miljardimarkkinat avautuvat yrityksille, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Katri Pylkkänen.

Suomalaiset yritykset Spinnova ja Infinited Fiber Company (IFC) ovat innovaatioineen kaupallistamisen kynnyksellä. Ne molemmat ovat kehittäneet uuden tekstiilikuidun, joka ympäristöystävällisyydessään pesee mennen tullen puuvillan, viskoosin tai polyesterin. Kuidut valmistetaan selluloosasta, ja raaka-aineeksi käyvät vaikkapa vanhat farkut, sanomalehdet, maatalouden sivuvirrat tai vastuullisesti hoidetut metsät. 

Myös muut suomalaisyritykset ja tutkijat kehittävät Suomessa tekstiilikuituinnovaatioita. Aika on otollinen, sillä tekstiilialalla on meneillään kilpajuoksu, jossa yritykset etsivät vastuullisempia materiaaleja ja kiertotalouden mukaisia toimintamalleja. 

Suomalaisilla kuiduilla on aitoja mahdollisuuksia maailmanvalloitukseen.

Kumppanuudet mahdollistavat nopeat kokeilut

Vaikka Spinnova ja IFC ovat vielä esikaupallisessa vaiheessa, molemmat ovat jo esitelleet useita valmiita vaatteita yhteistyössä kumppaniyritystensä kanssa. Yrityksissä on oivallettu, että on tärkeää näyttää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kuluttajille ja yrityksille, mistä on kyse, vaikka tuotteet eivät vielä olisi kaikkien saatavilla.

Kumppanuudet mahdollistavat nopeat tuote- ja konseptikokeilut ja luovat kiinnostavuutta molemmille osapuolille. Jos haluaa isosti maailmanmarkkinoille, kannattaa panostaa kumppanuuksiin.

Esimerkiksi Spinnovan ja norjalaisen Bergansin yhteistyössä myyntiin tuli rajoitettu erä Spinnova-kuidusta valmistettuja reppuja. Nämä ekologiset reput palautuvat käyttönsä jälkeen takaisin Bergansille, ja ne voidaan kierrättää takaisin uudeksi materiaaliksi ja tuotteeksi. 

Yhteistyö Marimekon kanssa puolestaan esitteli ensimmäiset painokuosilliset Spinnova-kuidusta valmistetut vaatteet. Tuotteet olivat tunnistettavaa Unikko-kuosia ja tasaraitaa, mutta kangas ja neulos uutta ekologista kuitua.

Isot hyötyvät pienemmistä ja toisinpäin

Hedelmällisessä yhteistyössä yritysten koolla ei ole väliä. Kaikkein mielenkiintoisimmat kumppanuudet saattavatkin syntyä juuri pienten ja suurten välillä.

Sekä Spinnova että Infinited Fiber Company ilmoittivat hiljattain yhteistyön aloittamisesta tanskalaisen Bestseller-konsernin kanssa. Bestseller on tunnettu muun muassa Vero Moda, Vila ja Jack & Jones -ketjuistaan. 

Jotta nämä uudet, ekologiset kuidut lopulta saadaan suuren yleisön saataville, on isojen toimijoiden mukanaolo välttämätöntä. Näemme luultavasti jo pian Infinited Fiber Companyn uutta kuitua H&M:n, Ikean, Adidaksen tai Patagonian mallistoissa.

On vanhanaikainen ajatus, että yritys varjelisi ideoitaan ja osaamistaan muilta.

Yritykset lähtevät yhteistyöhön yhä useammin jo varhaisessa tuotekehitysvaiheessa. Se kertoo halusta olla mukana muutoksessa kohti vastuullisempaa tekstiilialaa. Se viestii siitä, mikä yritykselle on tärkeää. 

Kumppanuuksien avulla yritykset voivat saavuttaa jotain, mikä ei olisi mahdollista yksin. Pidempi yhteistyö vaatii molemmilta panostuksia ja uskoa siihen, mitä tavoitellaan. Yhteistyötä ei tehdä ainoastaan vaatealan kesken: Spinnova ja Kemira aloittivat tänä vuonna pitkäkestoisen yhteistyön, jossa kehitetään ympäristöystävällistä tapaa värjätä kuitu jo sen valmistusvaiheessa.

Tulevaisuuden bisneksessä luotetaan avoimuuteen

Tulevaisuudessa nähdään varmasti aivan uudenlaista yritysten välistä avoimuutta. On jo vanhanaikainen ajatus, että yritys pitäisi tiukasti kiinni omista ideoistaan ja osaamisestaan ja varjelisi niitä muilta.

Suomalaiset yritykset ovat tässä suunnannäyttäjiä. Esimerkiksi Infinited Fiber Companyssa uskotaan, että mitä avoimempia ollaan, sitä enemmän saavutetaan. Tulevaisuuden bisneksessä avoimuus on ”must”. 

Tästä ajattelumallista kannattaa ottaa oppia muuallakin kuin kuitumarkkinoilla. Verkostoituminen ja yhteistyö avaa markkinoita suomalaisyrityksille. Yhdessä pystyy suurempiin tekoihin kuin yksin.

Lue lisää suomalaisista hankkeista Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sivuilta: Ekologisia tekstiilikuituja Suomesta – missä mennään tällä hetkellä?