4 min

Näitä suomalaisbrändejä muodin ammattilaiset itse ostavat 

Fablehti.fi 12/20
Kysyimme viideltä muodin ammattilaiselta, miltä suomalaisyritykseltä he itse ostaisivat tuotteita. Ensin vastasi Billebeinon perustaja Ville Leino, ja sen jälkeen aina se, jota edellinen kehui. 

Uniikkia ja kierrätettyä 

 

Ville Leino, Billebeino-lifestylebrändin perustaja:  

”Olen nyt tykästynyt sellaiseen brändiin kuin Jouten. Heillä on hieno meininki: vastuullisuutta tekemisessä, ja tuotteissa on hyvä viba ja hieno tarina. He tekevät kierrätetyistä hotellitekstiileistä unisex-tuotteita, jotka he itse värjäävät. Tuotteet ovat aika uniikkeja eikä valmistus ole liukuhihnalta.  

Katsoin juuri heidän nettikaupastaan, että esimerkiksi tyynyt ja mintunvihreät basketball-shortsit ovat sellaisia, joita voisin hankkia. Tyynyissä makeita värejä olivat esimerkiksi lemon ja peach. Voisin hyvin hankkia niitä vaikka tyttöystävälle lahjaksi kotiin, vaikka en yleensä mitään kauheasti ostakaan.” 

Kokeilevia puutarhavaatteita 

Emmi Lonka, Joutenin toinen suunnittelija ja perustaja: 

Maria Korkeilan Fiskars-mallisto on äärimmäisen kiinnostava. Hän suunnitteli Fiskarsille vaatemalliston puutarhan hoitoon ja ulkotyöskentelyyn, ja siinä yhdistyy hienosti kokeellisen suunnittelijan näkemys hyvin käytännölliseen ja maanläheiseen vaatekategoriaan.  

Mallistossa on unisex-vaatteita ja materiaalit vaikuttavat laadukkailta. Itseäni inspiroi ajatus siitä, että arkisia käyttövaatteita voidaan suunnitella kiinnostavammin ja upottaa niihin kokeilevaa ajattelua. Näitä suunnittelun periaatteita itsekin arvostamme. Mallistossa kiehtoivat erityisesti päällysvaatteet, takit ja hatut, eli tällaiset ultimaattiset käyttövaatteet. 

Kun itse hankin jotakin, kiinnitän ensimmäisenä huomiota materiaalien laatuun. Maailmanluokan ompelutyökään ei pelasta huonosta materiaalista valmistettua vaatetta. Siksi tekstiilin laatu on niin tärkeä seikka.” 

Itse koottavat vaatteet 

Maria Korkeila, vaatesuunnittelija: 

Matti Liimataisen Self-Assembly-merkin vaatteet ovat hienoja, tummanpuhuvia. Hän suunnittelee modulaarisia tuotteita, jotka käyttäjä kokoaa itse ilman koneita. Niissä on laserleikatut saumarakenteet, jotka hän on suunnitellut itse. Mallistossa on esimerkiksi reppu, jonka voi purkaa ja muuttaa takiksi. Vaatteiden rakenne tekee mallistosta yhtenäisen. 

Matin lähestymistapa suunnitteluun on tosi mielenkiintoinen. Idea on tullut siitä, että hän tutkii tohtorintutkintoaan varten suunnittelun automatisaatiota ja vaihtoehtoisia metodeja. Uskon, että tulevaisuudessa käyttäjiä osallistetaan suunnitteluun enemmän.   

Jos hankin vaatteita, avainsanoja ovat laatu, mukavuus, estetiikka ja ekologisuus. Ostan valtaosan vaatteistani käytettynä.” 

Hiottuja yksityiskohtia 

Matti Liimatainen, Self-Assemblyn perustaja ja vaatesuunnittelija: 

”Pidän Sasu Kaupin SSSU-merkistä. Aina kiinnostaa, mitä hän keksii. Hän teki juuri Karhun kanssa yhteistyötä, ja lopputulos oli hauska: klassinen vintagelenkkari, mutta Sasun tyyli yhdistettynä siihen päälle. Hän teki siihen myös vaatteita, jotka näyttävät yksinkertaisilta, mutta kun esimerkiksi paitaa katsoo tarkemmin, huomaa kolmivärisen paneloinnin ja näkee, miten vaativaa ja harkittua suunnittelua siinä on.   

Tykkään SSSU-merkissä varsinkin logoista. Sasun suunnittelema oranssi pelipaita on jäänyt mieleen. Se näyttää jääkiekkopaidalta, mutta kaikki logot ovat omia grafiikoita. Hänellä on taito tehdä vaivattoman näköisiä vaatteita, joissa jokainen detalji on mietitty loppuun asti. 

Kiinnitän vaatteissa aina huomiota viimeistelyyn: että kaikki tikit, napit ja vetimet ovat loppuun asti hiottuja. Se viestii siitä, että vaatteessa on isommatkin asiat mietitty huolellisesti.” 

Taide edellä 

Sasu Kauppi, SSSU:n perustaja ja vaatesuunnittelija: 

”Ensimmäisenä minulle tuli mieleen ensæmble, jolla on tosi mielenkiintoinen taide edellä -näkökulma tekemiseen. He tekevät nykyään enemmän taideprojekteja, mutta vaatteitakin on edelleen mukana.  

Ensæmblen estetiikka on herkkää ja siinä on paljon sisältöä. Konseptit ovat pohdiskelevia ja syviä. Niissä on paljon tutkimusta taustalla, mutta sen ei välttämättä tarvitse avautua käyttäjälle. Itselleni esteettisyys ja se, miltä vaatteet näyttävät, on se juttu.  

Käytän pääasiassa hyvin mukavia vaatteita, mitä itsekin suunnittelen. En pidä pukeutumisetiketeistä, vaan käytän vaatteita, joita voin käyttää kaikissa tilanteissa.” 

Mitä suomalaisbrändiä sinä suosittelisit? Kenen tuotteita haluaisit tänä jouluna pehmeään pakettiin? Pane hyvä kiertämään ja suosittele suomalaista somessasi, suomalaiset yrittäjät kiittävät!  #suosittelesuomalaista, #elamailmanmeita