3 min

”Suomen pitää hyötyä täällä kehitetyistä innovaatioista”

Fablehti.fi 12/18
Suomessa kehitetään parhaillaan huikeita tekstiili-innovaatioita, joilla voisi olla miljardien markkinat. Mutta upeinkaan uusi tuote tai menetelmä ei ole vielä menestystarina, jos sitä ei pystytä kaupallistamaan. Siksi hallitusohjelmaan tarvitaan innovaatioiden edistämisen ohjelma, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Viime vuonna maailmassa tuotettiin 25 miljoonaa tonnia puuvillaa. Sille etsitään kipeästi korvaajaa, sillä puuvillan viljely vaatii paljon vettä muutenkin kuivilla seuduilla ja sen viljelyssä käytetään paljon torjunta-aineita.

Puuvillan korvaajiksi tulevat todennäköisesti sellupohjaiset materiaalit ja kierrätyskuidut. Niitä kehitetään parhaillaan Suomessakin useammassa yliopistossa, tutkimuslaitoksessa ja yrityksessä. Kansainvälinen kilpajuoksu on kovaa, sillä kyse on ympäristön lisäksi isoista rahoista. On laskettu, että jos muotibisnes olisi valtio, se olisi maailman seitsemänneksi suurin kansantalous.

Kysyntää on myös muille innovaatioille, jotka vähentävät tekstiilialan ympäristökuormitusta. Myös erilaisten älytekstiilien markkinat kasvavat jatkuvasti, koska niille on tarvetta urheilukentiltä sairaaloihin. Hyödyllisiä ovat esimerkiksi keskosvauvojen elintoimintoja mittaavat pehmeät pipot ja nutut, jotta vauvoihin ei tarvitse kiinnittää antureita. Tätäkin tutkitaan ja kehitetään Suomessa, niin kuin lukuisia muitakin älytekstiilihankkeita.

”Kaupallistamisessa emme ole vielä maailmankuuluja.”

Mutta miten kaikki huikeat uudet tuotteet ja menetelmät, eli potentiaaliset lottopotit, saataisiin kaupallistettua yritysten käyttöön ja kuluttajien saataville? Se onkin kinkkisempi juttu.

Teollisen innovaation matka ideasta kaupalliseksi tuotteeksi kestää testivaiheineen yleensä vuosia, ja sen lisäksi pitäisi vielä löytää oikeat kohderyhmät, yhteistyökumppanit ja globaali markkinointistrategia. Suomen valtteja ovat laadukas tutkimus ja insinööriosaaminen, mutta kaupallistamisessa emme ainakaan vielä ole maailmankuuluja.

Siksi seuraavaan hallitusohjelmaan tarvitaan innovaatioiden edistämisen ohjelma, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisen tutkimuksen tulokset sekä uudet tuotteet ja menetelmät kaupallisiksi tuotteiksi Suomessa. Näin muutettaisiin uudet keksinnöt tulokseksi ja työpaikoiksi kotimaassa.

Jotta innovaatioita saadaan edistettyä, tarvitaan ainakin näitä:

  1. Tuki-instrumenttien arviointia ja kehittämistä innovaatioiden näkökulmasta. Nyt tukea suunnataan erityisesti aloittaville yrityksille, mutta innovaatioiden kehittämiseksi tarvitaan tukea myös pidempiin kehitysprojekteihin sekä jo olemassa oleville yrityksille, jotka hakevat suunnanmuutosta. Business Finlandin toimintaa tulee kehittää yrityslähtöisesti niin, että sen tarjoamat ohjelmat ja tuki ovat helposti yritysten hyödynnettävissä.
  2. Laadukkaasta ja monialaisesta koulutuksesta huolehtimista. Samoin siitä, että yrityksillä on jatkossakin osaavia työntekijöitä, joilla on mahdollisuus kehittää osaamistaan joustavasti läpi työuran.
  3. Monialaista yhteistyötä tutkimuslaitosten, yritysten ja toimialojen välillä. Se on keskeistä, kun markkinoille tuodaan esimerkiksi uusia materiaaleja ja toimintatapoja.
  4. Globaalissa markkinatutkimuksessa, markkinoille saattamisessa ja brändäyksessä tukemista. Ilman kysyntää ei ole myöskään menestystarinoita.

Tärkeää on, että toimialat ovat tuki-instrumentteja kehitettäessä ja myönnettäessä samalla viivalla. Tekstiilialalta voi löytyä uusia menestystuotteita ja kasvua siinä missä uusista energiaratkaisuistakin.

Lue myös: Suomalainen Infinited Fiber tekee miljoonan euron kangaspaloja

Puheenaihe