2 min

Design & intuitio: Tarina sukkahousujen takana

Fablehti 10/19
Moni voi mieltää sukista ja sukkahousuista tunnetun Voguen kansainväliseksi, mutta se on kotimaisen Nanso Groupin brändi. Voguen suunnittelija Eevaliina Frigren kertoo, mikä on tärkeää sukkahoususuunnittelussa ja miten sukkahousubrändiä rakennetaan tässä ajassa.

On syyskesän vaihde. Aurinko pilkahtaa sadekuuron jälkeen punatiilisen teollisuuskiinteistön isoista ikkunoista sisään. Ollaan Helsingin Sörnäisissä Nanso Groupin konttorilla ja showroomilla. Kohta tulee se hetki, jolloin ilmat viilenevät ja on aika laittaa sukkahousut jalkaan.

Silloin moni nappaa kaupan hyllystä sukkahousut ja vetää ne aamulla jalkaansa sen kummempia miettimättä.

Voguen sukka- ja sukkahoususuunnittelija Eevaliina Frigren

Sukkahousumallistojen takana on kuitenkin aina paljon työtä ja suunnittelua. Joku on miettinyt, millaisia sukkahousuja me juuri nyt haluamme ja tarvitsemme. Tässä tapauksessa se joku on Voguen sukka- ja sukkahoususuunnittelija Eevaliina Frigren. Miten sukkien suunnittelijaksi päätyy?

”Sukat ja sukkahousut ovat mielenkiintoinen jatke suunnittelijan työlle, jota olen tehnyt suomalaisten brändien parissa vuosia”, Eevaliina Frigren sanoo hymyillen.

Vuonna 1934 perustettu Vogue tunnetaan tyylikkäistä ja laadukkaista sukkatuotteista. Kausimallistoissa vaihtelevat trendivärit ja kuviot, sukkahousut, sukat sekä polvi- ja nilkkasukat eri vahvuuksissa.

1. Luo arjen luksusta

”Sukkahousut ovat naisten arkea ja niitä pitäisikin ajatella arjen luksustuotteina.”

Rivi mallinuken jalkoja kurottaa kohti kattoa. Jokaista jalkaa verhoavat sukkahousut. Värikkäitä, tummia, ohutta ja läpikuultavaa. Pitsi- ja harsopinnat luovat juhlavan tunnelman. Toisella seinällä kurottelee nilkkasukkien rivi. Showpiece-sukat erottuvat rivin arkisukista. Detaljit, kuten rypyttyvä harsovarsi tai harsorusetti kannan yllä, ovat näyttäviä.

”Suunnittelijana työtäni on luoda sukkahousut, jotka ovat arjen eri tilanteisiin juuri sopivat. Olemme tiivistäneet mallistoa ja selkeyttäneet tarjontaa. Harkitut yksityiskohdat tuovat arkeen naisellisuutta ja juhlan tuntua, kun taas paksut, mutta mukavat, sukkahousut lämmittävät sääriä pakkasen purressa,” Eevaliina Frigren kertoo.

Uuden talvitakin ostoa harkitaan pidempään, mutta kauniilla sukkahousuilla voi uudistaa asun huomattavasti helpommin ja edullisemmin kausivärien mukaan.

2. Luota intuitioon ja seuraa trendejä

”Mallisto syntyy vahvan kokemuksen, trendiennusteiden, mutta myös intuition pohjalta. Siihen vaikuttaa kaikki, mitä tapahtuu ympärillämme.”

Eevaliina Frigren syttyy selvästi eloon, kun hän pääsee kuvailemaan trendien vaikutusta työhönsä ja intuition heräämistä suunnitteluprosessissa.

”Pukeutumisen trendit vaikuttavat paljon sukkamuotiin. Myös sisustamisen trendit kulkevat rinta rinnan muodin trendien kanssa.”

Suunnittelijan työ alkaa jo paljon ennen tuotteen varsinaista suunnittelua.

”Seuraan trendejä monella saralla. Pukeutumisen trendit, kuten vaatteiden muodot, vaikuttavat paljon sukkamuotiin. Esimerkiksi vajaamittaisten housujen muoti on antanut mahdollisuuden näyttäville sukille. Usein myös sisustamisen trendit kulkevat rinta rinnan muodin trendien kanssa. Muotokielet ja erityisesti värimaailma näkyvät sisustuksessa yleensä samoihin aikoihin kuin vaatetuksessa. Vaatteissa on jo jonkin aikaa suosittu värejä. Samoin sisustuksessa vaalea kokonaisuus on väistymässä ja tilalle on tullut hieman värikylläisempiä sävyjä”, Eevaliina Frigren kertoo.

”Havaintojen pohjalta minulle syntyy vahva intuitio, josta mallisto alkaa syntyä. Luovassakin suunnittelussa on selvä prosessi, joka rakentuu vaiheittain idean päälle. Malliston valmistuttua se on muille aivan uusi, mutta itsellä on melko tyhjä olo. On kuin olisi luovuttanut lapsensa pois.”

3. Suunnittele vastuullisesti

”Tänä päivänä ekologisuutta ei voi sivuuttaa. Sukkahousut ovat nylonista tehtyjä, ja ajatus niiden ekologisuudesta on ollut melko kaukana. Kuluttajat ovat heränneet siihen, että myös sukkatuotteissa vastuullisuudella on merkityksensä. Suunnittelijana tämä on otettava huomioon.”

Vogue-tiimissä on selvästi pohdittu vastuullisuutta paljon, ja kuluttajille halutaan tarjota entistä vastuullisempia vaihtoehtoja.

”Haluamme tehdä vastuullisia sukkatuotteita laadusta tinkimättä. Olemme tuoneet markkinoille Econyl-langasta neulottuja sukkahousuja. Materiaali on polyamidia, joka on valmistettu merenpohjasta kerätystä muovijätteestä sekä vanhoista matoista. Meille on tärkeää, että voimme olla mukana puhdistamassa luontoa ja uusiokäyttämässä muovijätettä”, Frigren painottaa.

”Uudet ekologiset materiaalit ovat uutta niin suunnittelijalle kuin tehtaille. Yhdessä tekemällä ja kehittämällä kokeilemme miten uudet materiaalit käyttäytyvät ja opimme prosessin mukana. Pitkäaikaiset yhteistyökumppanuudet tehtaiden kanssa takaavat, että laadusta pidetään kiinni materiaalista riippumatta.”

4. Luo mielikuvia kuvilla

”Voguen brändikuvat ovat kauniin tyylikkäitä, niistä välittyy malliston tunnelma. Parhaimmillaan kuvat herättävät malliston eloon. Ne ovat avainasemassa myös sukkatuotteita markkinoidessa ja myytäessä.”

Voguen kuvamaailma on yhtenäinen. Tummaa, puuteria, kauniita detaljeja ja ballerinamaisen keveitä nilkkoja. Voguen brändit ovat uudistuneet voimakkaasti viime vuosina ja yhtiö tähtääkin voimakkaaseen kasvuun seuraavina vuosina.

”Brändin sukkatuotteita on myyty tähän asti Nanson verkkokaupassa, mutta nyt sille ollaan avaamassa omaa verkkokauppaa”, Frigren kertoo tulevasta.

”Vogue on jo nyt kansainvälisesti arvostettu sukkahousumerkki, ja verkkokauppa luo brändille oman selkeän oman myyntialustan.”

Sörnäisissä aurinko paistaa, mutta sukkahousujen syksyinen sesonki alkaa olla parhaimmillaan. Kun sukkahousujen suunnittelun maailmaan kerran kurkistaa, kaupan sukkahousuhyllyä katsoo aivan toisin silmin. Hyllyssä näkee perusnailoneiden sijaan paljon ammattitaitoa ja ajassa elämistä – sekä ihmiset sukkahousujen takana.