3 min

Täydellinen match: Spinnovan uusi kuitu ja Marimekon designosaaminen

Fablehti.fi 03/2020
Tekstiilikuitukehittäjä Spinnova ja designtalo Marimekko esittelivät juuri demomalliston, jossa on käytetty uutta, ekologista tekstiilikuitua. Spinnovan toimitusjohtaja Janne Poranen kertoo, miksi yhteistyössä on voimaa.

Marimekon raikkaat Unikko-kuosit ja tasaraita näyttävät tutuilta, mutta näissä vaatteissa on jotakin aivan uutta ja erityistä: kuosit on painettu kankaalle, joka on valmistettu Spinnova-kuidusta ilman haitallisia kemikaaleja.

Jyväskylässä toimivan  Spinnovan innovaatio on uusi tuotantoteknologia, jossa tekstiilikuitua valmistetaan puusellusta. Teknologia käyttää noin 99 prosenttia vähemmän vettä kuin puuvillan tuotanto, ja kangas voidaan kierrättää käytön jälkeen.

Marimekko-tuotteet eivät vielä tule kaupan hyllyille, mutta sitä kohti mennään tiiviissä yhteistyössä. Kumppanuudet ovat Spinnovan strateginen valinta kehitystyöhön, jonka tähtäimessä on skaalata toiminta globaaliksi. Janne Poranen kertoo, miksi.

Tiivis strateginen yhteistyö tuo tuloksia

”Alusta asti strategianamme on ollut toimintamalli, jossa tuotekehitystä tehdään yhdessä tekstiili- ja muotialan brändien kanssa. Yhteistyön avulla voimme päästä kehitystyössä mahdollisimman nopeasti tavoiteltuihin sovelluksiin ja ominaisuuksiin.

Marimekko-yhteistyöstä olemme kertoneet julkisuuteen, mutta meillä on samaan aikaan myös muita yhteistyöprojekteja kansainvälisten brändien kanssa. Haluamme ottaa kumppanit lähelle ja lähteä heidän kanssaan strategisesti liikkeelle.

”Uusi kuitu herättää paljon kiinnostusta, ja kandidaatteja yhteistyöhön on ollut tarjolla.”

Yhteistyötä ei tehdä ainoastaan ketjun loppupäässä, eli tuotteissa, vaan myös raaka-aineissa. Esimerkiksi prosessin alkupäätä kehitämme kohti skaalausvaihetta yhdessä osakkaamme, selluyhtiö Suzanon kanssa.

Uusi kuitu herättää paljon kiinnostusta, ja kandidaatteja yhteistyöhön on ollut tarjolla. Sen kanssa ei kuitenkaan pidä ylpistyä. Vaikka keskusteluja käydään, tie aitoon strategiseen yhteistyöhön voi olla pitkä.”

Marimekolla tärkeää tekstiili-, brändi- ja designosaamista

”Marimekko on yksi tunnetuimpia suomalaisia brändejä maailmalla. He ovat tuoneet yhteistyöhön meille tärkeää tekstiili-, brändi- ja design-osaamista. Lähtökohtana yhteistyölle on ollut myös se, että Marimekko hakee aktiivisesti aiempaa ympäristöystävällisempiä ratkaisuja, kuten korvaajaa puuvillalle.

Tärkeää meille oli, että pystyimme nyt esittelemään Marimekon kanssa tuotteita, joissa materiaalin laatuvaatimukset täyttyivät ja kuidun ominaisuudet sopivat hyvin heidän prosesseihinsa, kuten esimerkiksi painoon. Kun tekstiilimateriaali on heidän mielestään laadukasta, voimme olla melko varmoja, että se kelpaa muihinkin sovelluksiin.”

Seuraava askel: skaalaus vaatii globaalit kumppanit

”Seuraava tavoite on, että pystymme tuottamaan nykyistä enemmän kuitua. Suunnittelemme parhaillaan, miten tuotanto skaalataan seuraavaan vaiheeseen.

Tavoitteena on, että löydämme jatkossakin kumppaneiksi maailmanluokan yrityksiä, joilla on kyky viedä skaalausta eteenpäin. Haluamme viedä kuitutuotannon isoon mittakaavaan, ja siihen tarvitaan kumppaneita, jotka joko toimivat globaalilla markkinalla tai haluavat laajentua sinne.

Nykyisellä pilottilaitoksella pystymme tuottamaan sen verran, että ehkä tänä tai ensi vuonna markkinoille voi tulla ensimmäisiä, pieniä eriä.

Uusi tuotantolaitos vaatii isoja investointeja ja ottaa 1-2 vuotta. Tämä on sitkeyslaji, että saa uuden teknologian skaalattua teolliseen mittakaavaan.

Jyväskylä voi olla meille tässä vaiheessa edelleen luonteva sijoituspaikka. On kuitenkin vielä auki, mikä meidän seuraava askeleemme on ja miten se toteutetaan.”

Teksti: Mari Kamaja
Kuvat: Spinnova & Marimekko

Lue myös:

Spinnovalle 11 miljoonaa puukuidun kaupallistamiseen

Suomessa kehitetään uusia ekologisia tekstiilikuituja – tutustu uusiin materiaaleihin, joista kuullaan vielä!