3 min

Sophia Ehrnrooth: 4 syytäni rahoittaa tekstiilialaa

Marimekon ja Finlaysonin osakas Sophia Ehrnrooth kertoo, miksi tekstiilialan yrityksiä kannattaa nyt rahoittaa.

Muutos olet sinä

”Kun Finlaysonin Jukka Kurttila soitti minulle nelisen vuotta sitten, mietin pitkään: ­haluanko sijoittaa tekstiilialaan, joka on ongelmallinen, saastuttava ja kaipaa kestävän kehityksen puolella suurta muutosta. Tulin siihen tulokseen, että juuri tällaiseen pitää uskaltaa lähteä mukaan hakemaan uutta linjaa. Halusin myös olla kehittämässä hienoa suomalaista brändiä ja säilyttää sen suomalaisena. Marimekko taas on ikoninen suomalaisbrändi ja luotan siihen, että se tekee pitkäjänteistä ja oikean suuntaista työtä.”

Maailma etsii innovaatioita

”Maailmassa kierrätetään vähemmän kuin prosentti kaikesta tuotetusta tekstiilistä, joten kierrätyksen kehittäminen on merkittävä asia. Mutta ei riittävän merkittävä. Kaikkein tärkeintä olisi kehittää uusia tekstiilejä puuvillan tilalle ja päästä tekstiilien valmistamisessa käytettävistä myrkyistä pois. Kemikaalit pilaavat vesistöjä Aasiassa ja tekevät alueista asuinkelvottomia. Yksien farkkujen valmistaminen taas vaatii 11 000 litraa vettä, mikä vastaa yhden ihmisen 15 vuoden juomavesiä.

Kaikki isot varteenotettavat tekstiilitalot ymmärtävät ongelmat ja niiden ratkaisemiseksi etsitään maailmanlaajuisesti innovaatioita. Tässä Suomen pitäisi olla mukana kaikin tavoin, pyrkiä maailman huipuksi!

”Meillä on valtavat bisnesmahdollisuudet maailmalla.”

Meillä olisi Suomessa siihen kaikki edellytykset. Täällä on vahvaa teknistä osaamista, ymmärrystä kestävästä kehityksestä ja pitkä traditio muodin ja tekstiilin alalla. Nämä kolme aluetta pitäisi yhdistää.

Jyväskyläläinen Spinnova on hyvä esimerkki oikeanlaisesta tekemisestä. He ovat lähteneet tuottamaan uutta tekstiiliraaka-ainetta uudella prosessilla täysin ilman kemikaaleja, ja vettäkin käytetään vain murto-osa puuvillan tuottamisesta.

Tällaisella osaamisella meillä on valtavat bisnes­mahdollisuudet maailmalla.”

Ehdit vielä etujoukkoihin

”Pitkässä juoksussa tekstiiliteollisuudella on suurempi potentiaali tuoda rahaa ja työpaikkoja Suomeen kuin vaikka metsä­teollisuuden tuottamalla ­matalan arvon bio­energialla. Muoti- ja tekstiiliala on yksi maailman suurimpia teollisuuden aloja. Koen että tekstiili­alan tuleva muutos on yhtä kumouksellinen kuin vaikka tiedonjaon kehittyminen kirjapainotaidon keksimisen myötä. Vielä ehdimme kehitykseen mukaan, siihen tarvitaan tahtoa.”

Pääset mukaan vaikuttamaan

”Kun tapaan muotibrändien edustajia, kysyn aina, mikä on heidän ekologinen strategiansa ja miten se näkyy kuluttajille. Hämmentävän usein saan vastauksen, että muotibrändin ei kannata korostaa ekologisuutta mutta se on otettu orgaanisesti huomioon valmistusprosessissa. Mitä ihmettä sellainen tarkoittaa?

Läpinäkyvyys on tärkein muutos, jonka olemme saaneet aikaan Finlaysonilla. Olemme rehellisiä prosesseistamme, myös siitä mitä emme tiedä. Finlayson on onnistunut myös eettisen keskustelun nostamisessa ja kierrätyksessä. Tärkeää on, että kuluttajaa ei huijata, koska lopulta kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa eniten. Sijoittaja voi olla mukana mahdollistamassa tätä muutosta.”