2 min

”Nyt on aika houkutella rahoittajat muoti- ja designbisneksen ääreen”

Fablehti 12/19
Rahoitusta Suomessa ja maailmalla riittää, mutta se ei tällä hetkellä kanavoidu kuluttajabrändeihin. Sijoittajat etsivät parhaillaan uusia kohteita, mikä tarjoaa mahdollisuuksia design-vetoisille kuluttajabrändeille, kirjoittavat Tuuli Mäkelä ja Suvi-Elina Enqvist.

Suomen muotoiluosaaminen on vahvaa, ja meidät luetaan maailmalla osaksi arvostettua pohjoismaista designbrändiä. Silti muotiyrityksistä vain kourallinen yltää viiden tai kymmenen miljoonan euron liikevaihtoon, eikä viime vuosina ole nähty uusia suuria kansainvälisiä läpimurtoja. Mistä kiikastaa?

Syyksi mainitaan usein se, että yritysten kasvua tukevaa rahoitusta on tarjolla liian vähän.

Asia on itse asiassa päinvastoin: markkinoilla on mm. matalien korkojen takia jopa ”liikaa” rahaa, joka etsii vimmatusti uusia kohteita. Esimerkiksi startup-yrittäjiä ja sijoittajia yhteen tuovassa Slush-tapahtumassa pyöri marraskuun lopulla satoja miljoonia euroja ja dollareja etsimässä osoitetta.

”Sijoittajat ovat alkaneet tähytä uusille laitumille.”

Rahaa siis riittää, mutta se ei Suomessa tällä hetkellä kanavoidu kuluttajabrändeihin.

Sijoittajat janoavat erityisesti nopeasti skaalautuvia digibisneksiä, joiden toimintalogiikkaa he ymmärtävät teollisen ja teknologisen historiamme jatkumona. Kyseinen markkina alkaa kuitenkin olla jo yltäkylläinen, ja rahoittajat joutuvat suorastaan kilpailemaan parhaista sijoituskohteista. Tästä syystä sijoittajat ovat alkaneet tähytä uusille laitumille, joista voi korjata helpoimmat hedelmät ensimmäisenä.

Nyt on siis erinomainen sauma kääntää rahoittajien katseet suomalaisiin design-vetoisiin kuluttajabrändeihin. Haasteena on, että rahoittajilla on osin vanhentuneita mielikuvia alan yrityksistä sijoituskohteena: ajatellaan, että yritykset syövät valtavasti käyttöpääomaa, nojaavat liikaa suunnittelijan visioon ja kyvykkyyteen eikä niillä ole omaa kansainvälisen laajentumisen vaatimaa bisnesosaamista tai kasvunnälkää.

Todellisuudessa alalla tapahtuu nyt paljon: Verkkokauppa ja uudet digitaaliset ratkaisut madaltavat markkinoille pääsyn kynnystä ja kustannuksia esimerkiksi jakelu- ja toimitusketjuissa. Materiaali-innovaatiot sekä palvelukonseptit mullistavat alaa niin liiketoimintamallien kuin vastuullisuudenkin näkökulmasta.

Suomessa on viime vuosina nähty lukuisia orastavia ja toteutuneita kasvutarinoita, jotka sijoittajatkin ovat panneet merkille, ja rohkeimmat jo tarttuneet mahdollisuuksiin.

”Menestyjiä yhdistävät yrittäjien tavat tehdä asiat toisin kuin alalla on perinteisesti toimittu.”

Kuinka siis tarttua tilaisuuteen ja piirtää alan koko potentiaali yritysten kasvua vauhdittaville sijoittajille? Ja mitä se edellyttää yrittäjiltä? Mieti ainakin näitä:

  • Testaa rohkeasti uudenlaisia liiketoimintamalleja. Monia viimeaikaisia menestyjiä yhdistävät yrittäjien tavat tehdä asiat toisin kuin alalla on perinteisesti toimittu.
  • Verkostoidu yli toimialarajojen. Esimerkiksi teknologia- ja pelialan yhteisöistä voi paitsi kerätä arvokkaita kasvun oppeja ja mentoreita, myös houkutella monipuolista osaamista mukaan yritykseen.
  • Käännä yrityksen potentiaali rahoittajien kielelle. Sijoittaja ei välttämättä ymmärrä, mistä tuotteesta tulee hitti ja miksi, mutta jos tuote muovaa alaa ja vastaa uudella tavalla esimerkiksi vastuullisuuden tai digitalisaation megatrendeihin, huomio on todennäköisesti taattu.
  • Valitse rahoittajat huolella. Hyvä rahoittaja tuo mukanaan paitsi pääomaa, myös kansainväliseen kasvuun tarvittavaa osaamista ja verkostoja. Tätä ei välttämättä löydy Suomesta, joten kansainväliset verkostot ovat tärkeitä. Moni rahoittaja haluaa myös omistusosuuden. Kannattaa muistaa myös aktiivisen ja sitoutuneen hallituksen voima.

Lisää vinkkejä ja näkökulmia aiheeseen löytyy selvityksestä, jonka teimme Aalto-yliopistolle yhdessä teknologia- ja rahoitusalan ammattilaisista koostuvan tiimimme kanssa. Selvityksessä tutkimme muoti- ja lifestylealojen kasvun ja rahoituksen reseptiä. Voi ladata selvityksen täältä: How to Stimulate Growth in the Fashion and Lifestyle Industry – A Finnish Perspective.

Tuuli Mäkelä ja Suvi-Elina Enqvist
Tuuli Mäkelä työskentelee parhaillaan Elinkeinoelämän keskusliitossa ja Suvi-Elina Enqvist tällä hetkellä Marimekolla.