Antti Rönkön luotsaama Nanso Group uudisti ­toimintaansa ja brändejään vuosina 2016–18 pitkään kestäneiden ­tappioiden jälkeen. Nanso Groupin operatiivinen tulos kääntyi voitolliseksi syksyn 2018 aikana, vaikka koko vuoden tulos jäi vielä tappiolle.
3 min

Nanso uudistui – ja tämän toimitusjohtaja siitä oppi

Fablehti.fi 8/19
Nanso Groupin toimitusjohtaja Antti Rönkkö kertoo, miten yritystä voi uudistaa onnistuneesti.

Muutos on luopumista

”Luopua on sanana sävyltään negatiivinen. Itse uskon, että luopuminen on mahdollisuus, tilaisuus uudistua. Ihmiset pelkäävät ­muutosta. Siksi usein ei osata luopua mistään, vaan otetaankin mukaan jotain lisää ja haetaan muutosta sitä kautta. Mutta kun muutokset ovat valtavia, on myös pakko osata päästää irti. Ei auta kuin ­pysähtyä ja miettiä, mikä on ydinfunktiomme. Ja toisaalta, mikä toiminnassamme ei palvele sitä ydinfunktiota.” 

Parempi liian ajoissa

”Muutoksiin yrityksessä kannattaisi suhtautua ­samalla tavalla kuin työpaikan vaihtoon: ryhtyä niihin mieluummin hiukan liian ajoissa kuin liian myöhään. Kun muutokseen lähdetään, on tärkeää sisäistää, että jotkin asiat eivät palaa. Maailma muuttuu, ja yrityksen täytyy muuttua sen mukana, siksi haikailu vanhan perään on hyödytöntä.”

Brändikin voi olla tuote

”Toimittaja haastatteli minua puolitoista vuotta Tornion sukkatehtaan sulkemisen jälkeen ja kysyi, näenkö mahdollisena, että Nanson tuotanto palaa vielä Suomeen. Suomessa ei vieläkään ymmärretä, että myös pelkällä brändillä voi tehdä bisnestä. Nanso on käynyt kolmessa vuodessa läpi täydellisen muodonmuutoksen. Ennen teimme kaiken tuotannon itse: neulokset, värjäykset ja ompelun. 

Se teki meistä jäykkiä, koska tuotanto ohjasi osittain valintojamme. Nyt käytössämme on periaatteessa ­rajattomasti eri tyyppisiä materiaaleja ja tuotantotahti joustaa tarpeen mukaan.”

Pois oppiminenkin on oppimista 

”Monissa asioissa meidän on ­Nansolla ­muistutettava itseämme ja yhteistyö­kumppaneitamme, että emme tee asioita samalla tavalla kuin ennen. On tärkeä tiedostaa, että pois oppiminen on yhtä suuri osa muutosta kuin uuden opettelu. Se voi olla hidasta ja hankalaa, toisilta se käy nopeammin. Mallistojen suunnittelun kannalta suurin ideologinen muutos on siinä, että aikaisemmin teimme ­mallistoja, jotka tukkuliikkeet kokivat houkutteleviksi. Nyt teemme mallistoja vastaamaan kuluttajien toiveita.” 

On aika luopua ja aika kasvaa

”Nanso Groupin muutos oli välttämätön, ­koska yritys ei voi tehdä loputtomasti tappiota. Kolmen vuoden luopumisen ja tehostamisen aika on nyt ohi. On aika kehittää brändejä ja myyntiä. ­­Brändibisnes ei tuo tehtaita takaisin, mutta se tuottaa ja työllistää toisella tavalla. Seuraavaksi alamme kehittää monikanavaista vähittäis­kauppaa tarkoituksena tuplata nykyiset 15 ­myymälää ja yhdistää ne moderniin ­verkkokauppaan.”

Juttu on julkaistu aiemmin Fab-lehden numerossa 4 (2019).

Lue myös: 10 kovaa muodin ja lifestylen suomalaista kasvajaa