3 min

Naiset ovat älytekstiilien kasvava kohderyhmä

Fablehti.fi 8/18
Yli 45-vuotiaat naiset ovat älytekstiilien potentiaalinen kohderyhmä. Nämä asiat älytekstiilivalmistajien pitäisi heistä tietää.

Digitaalisuus muuttaa ympäristöämme, ja älyvaatteet ja älytekstiilit ovat osa tätä muutosta.

Menossa on visioinnin ja prototyyppien aika.

”Nyt katsotaan, kuka löytää uuden teknologian kultajyvät”, VTT:n vanhempi tutkija Satu-Marja Mäkelä sanoo.

Tällä hetkellä älyvaatteen teknologia voidaan liittää tekstiiliin periaatteessa kolmella eri tavalla: joko komponentti on erillinen elementti taskussa, osa kankaan rakennetta tai osa langan kuitua.

Älytekstiileistä puhuttaessa vähemmälle huomiolle on jäänyt yksi potentiaalinen kohderyhmä, yli 45-vuotiaat naiset, joilla on ostovoimaa ja aikaa toteuttaa itseään. Otimme selvää, mitä he haluavat älytekstiileiltä. 

1. Elämyksellisyyttä

Kun nainen on ohittanut ruuhkavuotensa, elämässä on taas vapautta ja vapaa-aikaa. 

”Uudesta vapaudesta osataan myös nauttia ilman huonoa omaatuntoa. Elämysten hakeminen ja nautinto nautinnon vuoksi on sallittua”, Inspirans Oy:n toimitusjohtaja ja tutkija Pirjo Ekman sanoo.

Elämyksellisyys voi olla yksinkertaisesti sitä, että vaate on henkeäsalpaavan kaunis. Tällaiseen tarpeeseen vastaa esimerkiksi Cute Circuit, joka tekee kirjaimellisesti säkenöiviä asuja, eli iltapukuja, joihin on kirjottu led-valoja.

Aalto-yliopiston väitöstutkija Emmi Pouta haastaa pohtimaan, mitä kaikkia aisteja älytekstiileillä voitaisiin puhutella. Miksei vaikkapa kaukosäädin voisi olla jonkinlainen kosketettava tekstiilipinta, joka kutsuu silittämään, painamaan tai rouhimaan?

”Suhde älytekstiiliin voisi olla yhtä emotionaalinen kuin suhteemme lempivillapaitaamme”, Pouta sanoo. 

2. Vastuullisuutta

Ruuhkavuosien jälkeen nainen on vapaa, mutta hän ei ole itsekäs. Hän miettii tulevia sukupolvia ja haluaa vähentää kulutusta ja muovijätteen määrää. Hän haluaa käyttää vapautuneen ajan, energian ja varat vastuullisten valintojen tekemiseen. 

Älytekstiileissä tämä voisi tarkoittaa käsityöläisyyden, alkuperäisyyden ja luontosuhteen korostamista teknisyyden sijaan. Vastuullisuuden vaatimus aiheuttaa myös sen, että tämä nainen ei niinkään nauti omistamisesta, vaan vuokraamisesta, lainaamisesta ja säästämisestä. Siksi kaikki älyvaatteisiin lisättävä teknologia, joka helpottaa jakamistalouden toteutumista, todennäköisesti kiinnostaa. 

Naista kiinnostaa myös se, mitä vaatteelle tapahtuu, kun sitä ei voi enää käyttää. Ovatko siihen liitetyt komponentit ja eri materiaalit helposti eroteltavissa ja kierrätettävissä?

”Tämä ikäryhmä on valmis myös maksamaan vastuullisuudesta”, Pirjo Ekman sanoo.

3. Sujuvuutta urbaaniin arkeen

45 vuotta täyttäneistä suomalaisnaisista yli 63 % asuu kaupungissa. Urbaani nainen kaipaa älytekstiileiltä ominaisuuksia, jotka helpottavat kiireistä elämää. Tällainen voisi olla vaikka älytakki, jonka Levi”™s ja Google ovat kehitelleet. Takki voidaan yhdistää sovelluksella kännykkään, ja näin takki toimii käyttöliittymänä. Käytännössä se tarkoittaa vaikkapa sitä, että hihansuuta napauttamalla takin kantaja voi kuunnella hänelle tulleet viestit.

Tommy Hillfiger taas myy aurinkopaneelein varustettua takkia, joka lataa kännykän akun aurinkoenergialla. 

Näiden esimerkkivaatteiden kohdalla olennainen kysymys on, miten ne muotoillaan ja myydään juuri naisille. VTT:n Satu-Marja Mäkelä muistuttaa, että nainen haluaa myös teknisen vaatteen olevan kaunis.

”Naisia ei puhuttelee tekninen robottilook.” 

4. Mukavuutta ja helppoutta

Nykyään kuluttamisen motiivina voi olla puhtaasti helppous ja mukavuus, ja digitalisaatio tuo jatkuvasti uusia ratkaisuja tähän tarpeeseen. Kukaan ei enää paheksu tai kummastele siivouspalvelun käyttäjää, ja valmisruoka on vähittäismyynnin nopeimmin kasvava tuotesegmentti. 

Siksi älyvaatteiden valmistajien pitäisi erityisesti miettiä, millä uusilla tavoilla elämää voisi helpottaa. Kehitteillä ovat esimerkiksi farkut, jotka helpottavat suunnistamista värisevien taskujen avulla ja sohva, joka kertoo, milloin on aika jaloitella. 

Tai miltä kuulostaisi anti-aging-voide, jota ei tarvitse levittää, koska se on osa vaatetta, jonka puet yllesi? 

5. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä

Kun eletty elämä alkaa näkyä ja tuntua kehossa, nainen on valmis investoimaan aikaa, vaivaa ja rahaa omaan hyvinvointiinsa. 

Älytekstiilejä on kehitetty eniten juuri tätä tarvetta silmällä pitäen. Markkinoilla on monia kehon toimintoja ja suorituskykyä mittaavia älyvaatteita. Yksi tällaisten vaatteiden valmistaja on suomalainen Myontec. Myontecin älyvaatteet perustuvat EMG-teknologiaan, joka mittaa liikkeen aktivoitumista lihaksissa. Näin treenaaja saa suorituksestaan enemmän irti, koska oppii treenaamaan oikein. 

Vaatteisiin voidaan liittää myös ilmanlaatua mittaavia sensoreita, jotka varoittavat, kun esimerkiksi päivän UV-annos alkaa täyttyä tai ilmansaasteita on liikaa. 

Nykyinen teknologia mahdollistaa käyttäjänsä lämpötilaa tasaavien tekstiilien valmistuksen. Tuhannen taalan kysymys on, voisiko tällaisesta teknologiasta löytyä helpotusta esimerkiksi vaihdevuosioireisiin.

Lähde: Suomen Tekstiili & Muoti ry:n, Happy Textilesin, Aalto-yliopiston ja VTT:n yhdessä järjestämä tilaisuus Millaisia älytekstiilejä nainen 45+ haluaa. Lisäksi juttua varten on haastateltu tutkija Satu-Marja Mäkelää VTT:ltä. 

Lue myös: Älypatjansuoja ja muut uudet uni-innovaatiot