Tätä muotiosaajilta vaaditaan tulevaisuudessa

Vaateteollisuus muuttuu, ja koulutuksen pitää muuttua mukana – tai mieluiten edellä. LAMK Muotoiluinstituutin teollisen ja
brändimuotoilun vastuuopettaja ja puettavan muotoilun lehtori Minna Cheung kertoo, mitä muotiosaajilta vaaditaan tulevaisuudessa.

Tunne konteksti

”Ennen muotisuunnittelijan työ oli sitä, että kun saat toimeksiannon suunnitella kymmenen t-paidan malliston, suunnittelet paidat, ja sillä siisti. Sellainen on mennyttä. Nyt suunnittelijan työtä on suunnitella t-paita, jonka valmistaminen on perusteltua, vaikka maailmassa on jo liikaa t-paitoja. Pitää ymmärtää koko tekstiiliteollisuuden lainalaisuudet jätehierarkiasta kuluttajakäyttäytymiseen ja arvopohjaiseen konseptointiin.

Yksittäiset kurssit olisi hyvä korvata laajoilla kurssikokonaisuuksilla, joissa opiskelija näkee koko prosessin. Tämä voidaan toteuttaa uudistamalla lukujärjestyksiä ja toteutustapoja koulujen sisällä.”

Tee yhteistyötä

”Aika olisi nyt todella hedelmällinen koulujen ja yritysten yhteistyöprojekteille. Ne olisivat alan kehittymisen kannalta tervetulleita. Koulutus on ollut mylläyksessä, ja opetuksen järjestämiselle etsitään uusia tapoja. Samalla yritykset ovat heränneet siihen, etteivät ne enää voi jatkaa niin kuin ennen: myynnin kasvattaminen vain volyymia lisäämällä vaikeutuu koko ajan. Oppilaitoksissa pystymme tekemään tähänkin tarpeeseen tutkimus- ja kehitystyötä, johon yrityksillä ei välttämättä ole resursseja.”

Ajattele kuin yrittäjä

”Opiskelijoiden pitää opiskella entistä enemmän bisnestä, muttei siksi, että kaikkien pitäisi ryhtyä yrittäjiksi. Yrittäjämäinen ajattelutapa jalostaa kaikkea suunnittelua. Se auttaa kehittämään luovuuden kannattavaksi ja järkeväksi toiminnaksi, hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja näkemään mahdollisuuksia.

Ekologisuus ja eettisyys ovat jo läsnä muotiopetuksessa, ja kestävän kehityksen mukainen vaatesuunnittelu on iso, kasvava bisnes. Liike­toimintaosaamista tarvitaan siihenkin, että suunnittelijat osaavat tehdä ympäristökestävästä suunnittelusta taloudellisesti kannattavaa ja käyttäjälähtöistä.”

Unohda oma juttu

”Aiemmin suunnittelijat keskittyivät koulussa omaan juttuunsa ja saattoivat olla pulassa työelämässä ryhmätyöskentelyn kanssa. Nyt koulutetaan niin sanottuja t-osaajia, joiden osaaminen ja ymmärrys venyvät sekä leveyttä että pituutta. He taipuvat yhteistyöhön ja omaksuvat uudet teknologiat nopeasti.

Muutaman vuoden päästä alalle alkaa valmistua myös erityisosaajia, jotka ovat perehtyneet teknisesti vaativiin niche-aloihin, kuten älykkäisiin materiaaleihin tai vaatteisiin integroitaviin teknologioihin. Uudet innovaatiot luovat vaatealan koulutuksille myös uuden paineen eri alojen ja oppilaitosten väliseen yhteistyöhön, koska esimerkiksi puettava teknologia syntyy puettavan muotoilun, ohjelmiston, laitteen, käyttäjäkokemuksen ja tuotekehityksen asiantuntijoiden yhteistyönä.”

Ole edellä aikaasi

”Vaatealan koulutus Suomessa kuuntelee ja ennakoi työelämän tarpeita. Korkeakoulujen pitää kuitenkin olla myös teollisuuden ohjaajia ja edelläkävijöitä, ei vain vastata sen huutoon ja tarpeeseen. Muuten alalle valmistuvat ovat jo valmiiksi vähän aikaansa jäljessä.

Tässä on onnistuttukin. Meillä Muotsikassa esimerkiksi kiertotaloutta ja ympäristötehokasta muotoilua on opetettu pian kymmenen vuotta, ja nyt niille alkaa olla kysyntää.”

Juttu on julkaistu aiemmin Fab-lehden numerossa 3 (2018).

Lue myös: Näin tekstiilien kierrätyksestä saadaan uutta bisnestä

Lue seuraavaksi

18.9.2023

Edelläkävijät ovat voittajia datan hyödyntämisessä

5.9.2023
,

Vastuullinen & vastustamaton 3D

22.05.2023

Nuoret muodin muuttajat

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan