Kuva Chris Vidal Tenomaa.
2 min

Miksi Ilmarinen satsasi Suomi-muotiin?

Fablehti.fi 12/18
Ilmarinen remontoi Kämp Gallerian toisen kerroksen ja avasi sinne marraskuussa ”maailman suurimman suomalaisen muodin keskittymän” Gardenin. Panostus on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen suuri. Kysyimme Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurilalta, miksi yritys halusi investoida suomalaiseen muotiin.

Mistä Gardenin idea lähti liikkeelle?

”Kauppakeskusten toiset kerrokset ovat haastavia. Aina törmätään samaan: toinen kerros ei ole isoille toimijoille kiinnostava paikka, ja pienten on vaikea menestyä siellä ilman riittävän isoa vetovoimaista toimijaa.

Idea Gardenista tuli oikeastaan Lontoossa, jossa olin tyttärieni kanssa Selfridgen tavaratalossa. Kuljeskelin heidän perässään ja törmäsin yhtäkkiä Minna Parikan kenkiin. Olin että hetkinen: yhdessä maailman hienoimmista tavarataloista on suomalainen toimija! Siis Guccin ja Louis Vuittonin vieressä.”

”Aloin haastatella muutamia suomalaisia muotimerkkejä. Pian selvisi, että katutason paikat ovat heille liian kalliita. Aloin miettiä, että mitä jos suomalaisia merkkejä olisi useampia, että hyödyntäisimme synergiaa ja myös sitä nostetta, jota suomalainen muoti on viime aikoina saanut. Että kuluttaja näkisi yhteen paikkaan tullessaan kerralla kaikki kiinnostavimmat kotimaiset muotimerkit. Samalla toisen kerroksen ongelma ratkeaisi: konsepti olisi riittävän kiinnostava kuluttajille, toimittajille, ostajille ja stailisteille.

Tälläinen keskittymä on huomattavasti enemmän kuin 1 + 1 = 2. Tulemme näkymään oikeissa kaupallisissa kanavissa ja saamaan kansainvälistä huomiota, mitä olemme jo saaneet.”

Miten Gardenin konsepti muotoutui?

”Garden on Ilmariselle iso kaupallinen satsaus. Meidän pitää niin sanotusti osua kerralla lankulle. Kaikilla mukaan valituilla yrityksillä pitää olla aito potentiaali kasvaa ja bisneksen lähteä lentoon. Kaikilla pitää olla valmis tuote, valmiit jakelukanavat ja ainakin muutamia tilikausia takana. Näillä kriteereillä merkkejä on kuitenkin paljon.

Tajusimme, että kokonaisuuden pitäisi olla uskottava ja että meillä ei tätä osaamista ole. Kumppaniksemme valikoitui suositusten pohjalta Juni. He alkoivat juosta kasaan yrittäjien rypästä.”

Gardenissa mukana ovat omilla liiketiloillaan Arela, Samuji, R-Collection, Terhi Pölkki, éNHats, Hálo sekä Nomen Nescio. Lisäksi tilassa on kirjakauppa ja kolme ravintolaa, jotka tukevat kokonaisuutta.

”Päätimme alusta asti, että muutoksen pitää olla iso. Nyt puhutaan kuitenkin Helsingin ydinkeskustan parhaasta paikasta. Lähdimme tekemään ympäristöä, joka on uskottava ja hyvännäköinen, kansainvälisesti kiinnostavaa kokoluokkaa.

Olemme sitouttaneet yritysten vuokrasopimukseen sen, että heidän pitää kehittää tilaa yhdessä kanssamme ja järjestää tietty määrä tapahtumia. Tilaan tulee myös Junin kuratoima vaihtuva näyttelytila, joka on varattu jo vuodeksi ennakkoon. Yhdessä paikassa on myös esitystekniikka, jossa pystyy pitämään erilaisia tilaisuuksia.”

Millä lailla aiotte pitää Gardenin kannattavana?

”Meitä kiinnostaa tietenkin myynnin kehitys. Kuvio on rakennettu niin, että vuoropuhelu meidän ja yrittäjien välillä on avointa ja välitöntä. Meillä on aktiivinen kauppakeskusjohto, joka sparraa toimijoita. Yhteisöllisuus syntyy vuokrasopimuksessa velvoitteittujen tapahtumien kautta, se pitää yhteisön aktiivisena.”

Pääkuva Chris Vidal Tenomaa /Kämpgarden

Raha