Metsä/Skogenin omat neuleet on kudottu useista eri materiaaleista kuten mohairista ja merinovillasta.
1 min

Kaukokaipuu metsään – Metsä/Skogen toi metsän betoniviidakkoon

Fablehti.fi 04/2020
Metsä/Skogen haluaa tuoda palan oikeaa metsää keskelle kaupunkia. Yrityskonseptia on alusta asti ajateltu myös Japanin markkinoille.

Helsingin ydinkeskustaan Mannerheimintielle avautui viime syksynä metsä. Tai tarkemmin sanottuna Metsä/Skogenin slow living -konseptimyymälä, jossa voi kasvillisuuden, seinälle projisoitujen luontofilmien ja metsän äänimaailman, tuoksujen ja makujen keskellä kokea metsäelämyksen keskellä kaupunkia.

Metsä/Skogen on kiinni ajan  hengessä siinä, että se haluaa  tarjoilla elämyksiä ja kokemuksia sen sijaan, että suoraviivaisesti myisi tuotteita.

”Haluamme tehdä jokaisesta vierailusta ikimuistoisen. Jokainen asiakas saa palvelua omana itsenään ja jokaisen tarpeet otetaan yksilöllisesti huomioon. Ideologia on tasa-arvoinen niin kuin metsä: jokainen on tervetullut”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja, ”skutsimutsi” Carita Peltonen.

Metsä/Skogen on kerännyt ympärilleen, ”perheeseensä”, yrityksiä, muotoilijoita ja artesaaneja, jotka jakavat brändin kanssa saman arvomaailman: Keskeistä on rakastaa luontoa ja haluta suojella sitä. Brändille on tärkeätä valita yhteistyökumppaneita, jotka valmistavat tuotteensa vastuullisesti Suomessa tai lähituotantona.

Metsä/Skogenin toiminta laajentuu lähiaikoina.

”Verkkokauppamme kehitystyöt ovat siinä vaiheessa, että avaamme oman verkkokaupan parin viikon päästä ja lentokentälle on avautumassa uusi myymälä”, Peltonen kertoo.

”Metsä/Skogenia on alusta asti ajateltu myös Japanin markkinoille.”

Kansainvälisyys seuraava askel

Metsä/Skogenia on alusta asti ajateltu myös Japanin markkinoille.

”Japanilaisilla on kaukokaipuu ­suomalaiseen luontoon, ja meillä on myös selvä designyhteys”, Carita Peltonen sanoo.

Tämä ­löydös on johtanut hauskoihin tuotevalintoihin. Valikoimasta löytyy esimerkiksi japanilaisten pieniin koteihin sopivia, koottavia tuotteita ja saunavaatemallisto, jonka väljien asujen kanssa häveliäimmätkin aasialaiset uskaltavat löylyihin.

Määrätietoisuus kansainvälistymisessä tuottaa tulosta.

”Olemme juuri tehneet yhteistyösopimukset Kiinaan ja Japaniin. Japanilaisessa tavaratalossa tullaan koeponnistamaan Metsä/Skogenin konsepti”, Peltonen kertoo iloisena.

Teksti: Fab-lehti nro. 5. / Milla Vainio
Kuva: Metsä/Skogen