Tilasto- ja tietoasiantuntija Hanne Mikkonen.
2 min

”Kivijalka ei ole kuolemassa”

Fablehti.fi 03/2020
Verkkokauppa kasvaa kohisten, mutta myymälät ovat suomalaisille edelleen todella tärkeitä. Kivijalka tulee pärjäämään myös 2020-luvulla, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tilasto- ja tietoasiantuntija Hanne Mikkonen.

Verkkokauppa on myllännyt kaikkea vähittäiskauppaa viimeisen vuosikymmenen aikana. Suomalaisista naisista 83 % ja miehistäkin 74 % on jo ostanut vaatteita netistä. Kivijalan kuolemaa ennustetaan säännöllisesti, mutta tutkimusten perusteella tämä ei pidä paikkansa.

Myymälät ovat suomalaisille vaateostoksilla edelleen todella tärkeitä, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toteuttama Suomalainen kuluttaja 2020 -tutkimus.

Herättävin tulos kivijalan puolesta on se, että vaate- ja sisustuskaupoissa kiertely on suomalaisille tärkein inspiraation lähde pukeutumiseen ja sisustamiseen. Myymäläympäristöt tuovat inspiraatiota sekä naisille että miehille ja kaikille ikäryhmille nuorista eläkeläisiin.

Miksi myymälä pitää pintansa?

Elektroniikkaa, ruokaa tai kosmetiikkaa voi olla helppo ostaa verkosta, mutta vaate on paljon ronkelimpi tuote nettikaupalle. Tästä kielivät myös vaatteiden verkkokaupan korkeat palautusprosentit. Vaatetta ostettaessa on tärkeää päästä sovittamaan tuotetta, tunnustelemaan materiaalia ja näkemään värisävyt livenä.

Hyvä palvelu on suomalaisille yksi tärkeimmistä myymälän valintaperusteista. Verkkokaupan chatit, tuotesuositukset ja mittaussovellukset ovat kehittyneet, mutta ne eivät korvaa osaavaa myyjää, joka osaa kertoa tuotteesta, kantaa sovituskoppiin parempia vaihtoehtoja tai suosittelee asukokonaisuuteen sopivia tuotteita.

Erityisesti yli 50-vuotiaat suomalaiset arvostavat vaateostoksilla henkilökohtaista palvelua. Yli 50-vuotiaat ovat kasvava ja ostovoimainen asiakasryhmä, jonka merkitys kannattaa muistaa vaatekaupassa.

Kivijalan uudet mahdollisuudet

Viime aikoina on tullut ilahduttavia uutisia suomalaisten vaatebrändien uusista myymälöistä. Uudistunut Nanso avaa uuden myymälän Helsingin Kamppiin maaliskuun alussa. Metsä/Skogen avasi marraskuussa uniikin ja elämyksellisen myymälän Helsingin keskustaan. Kämp Garden on koonnut kiinnostavia suomalaisia brändejä saman katon alle.

Myös ravintolat ovat tulleet osaksi myymälöitä: sekä Kämp Gardenissa että Metsässä voi ostosten ohella herkutella hyvällä ruualla. Entistä suurempi osa suomalaisten lompakosta kuluu palveluihin, joten tulemme varmasti näkemään lisää kiinnostavia konsepteja, miten ravintolat, elämykset ja palvelut tuodaan myymälään.

Ei joko tai, vaan sekä että

Verkkokauppaa ja kivijalkaa ei kannata ajatella joko tai, vaan sekä että.

”Verkkokauppa on tullut jäädäkseen, mutta vaatekaupassa on 2020-luvullakin sijaa myymälälle.”

Tuotteen ostaminen verkkokaupasta myymälänoudolla on hyvä esimerkki, jossa sekä kuluttaja että yritys voittavat: kuluttaja voi olla varma haluamansa tuotteen saatavuudesta myymälässä, ja pääsee sovittamaan sitä heti. Palautus onnistuu tarvittaessa saman tien ilman molempia osapuolia rasittavaa postitusrumbaa.

Yritys puolestaan saa asiakkaan tulemaan myymälään, jolloin brändi tulee asiakkaalle entistä tutummaksi, ja kynnys tulla myymälän uudestaan ostoksille on aikaisempaa matalampi.

Verkkokauppa on tullut jäädäkseen, mutta vaatekaupassa on 2020-luvullakin sijaa myymälälle, joka tarjoaa kuluttajalle inspiraatiota sekä mahdollisuuden sovittaa ja tuntea tuote ennen ostamista.

Kivijalka menestyy jatkossakin, kun perusasiat ovat kunnossa ja mausteet kohdillaan. Perusasioita ovat kohderyhmää kiinnostava valikoima, hyvä palvelu, sekä verkkokauppa ja myymälä, jotka tukevat toisiaan.  Tulevaisuuden kuluttajaa houkuttelee kuitenkin entistä useammin myymälä, jossa on vielä jotakin ekstraa: palveluita ja elämyksiä, jotka on räätälöity kohderyhmälle ja jotka saavat palaamaan uudelleen.

Lue myös:

Talouskatsaus: Suomalaisilla tekstiili- ja muotialan yrityksillä menee sekä hyvin että huonosti

5 syytä panostaa omaan kivijalkamyymälään verkon sijaan