5 min

Haluatko kasvaa yrityskaupoilla? Konkarien vinkit ostajalle ja myyjälle 

Fablehti.fi 9/21
Viime vuoden aikana moni tekstiili- ja muotialan yritys on lähtenyt hakemaan kasvua yrityskaupoilla. Kysyimme kahdelta kauppoja tehneeltä yrittäjältä, mitä kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo ostaa tai myydä yrityksen. 

Lista on pitkä. Viime ja tänä vuonna uuden omistajan ovat saaneet esimerkiksi satavuotias Nanso, lastenvaatebrändi Metsola ja työvaatettajat Dimex ja Domino Workwear. Nosh Company yllätti kesällä ostamalla oikeudet konkurssiin ajautuneeseen Samuji-muotibrändiin. 

Isoimpana siirtona designalan brändiyhtiö Manna & Co toi viime toukokuussa saman konsernin alle VallilanMakian ja Finlaysonin, sen tytäryhtiön Reinon & Ainon ja osti vielä viidenneksen Sastasta.   

Lukuisia yrityksiä ostanut SNT-Groupin toimitusjohtaja Juha Koskimäki ja yrityksensä myynyt Domino Workwearin entinen toimitusjohtaja Arto Pitkänen jakavat parhaat neuvonsa yrityskaupoille. 

SNT-Group kasvaa yrityskaupoilla 

Tamperelainen SNT-Group on ostanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 12 yritystä. Se valmistaa tuotteita, toimittaa komponentteja ja toimii alihankkijana vaatetus-, kenkä- ja huonekaluteollisuudelle sekä monille muille teollisuudenaloille.  

Alun perin kasvustrategiaa ei ollut. 

”Alalla oli ikääntyneiden ihmisten perheyrityksiä, joille ei ollut jatkajia. Kun ostin vanhan tukku- ja agentuuriyhtiön vuonna 2005, minuun alkoivat ottaa muutkin yrittäjät yhteyttä”, toimitusjohtaja Juha Koskimäki kertoo. 

SNT-Groupin Juha Koskimäki.

Muutaman vuoden kuluttua Koskimäki otti kokeneen ystävänsä yhtiökumppaniksi, ja puolen vuoden tutkimisen jälkeen he päättivät lähteä kasvupolulle. Vuosien varrella liikevaihto on noussut kolmesta miljoonasta eurosta koronaa edeltävään 10 miljoonaan. 

”Hyötynä yritysostoissa on se, että saamme lisää liikevaihtoa samojen kustannusten alle. Suurin osa yrityksistä on ollut pieniä mikroyrityksiä, jotka eivät ole kasvattaneet kulujamme, vaan olemme vain ottaneet niiden liiketoiminnan haltuun ja alkaneet myydä enemmän.” 

Juha Koskimäki kertoo, mitkä asiat ostajan kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo kasvaa yrityskaupalla. 

Muistilista, jos aiot ostaa yrityksen 

Lähde liikkeelle luvuista. ”Neuvottelut lähtevät aina liikkeelle kylmistä luvuista. Kentällä on kirjavia neuvonantajia, ja suosittelen kääntymään sellaisen puoleen, joka tekee yrityskauppoja ja yritysten arvonmäärityksiä työkseen.” 

Tarkista varaston arvo. ”Tase ja varaston arvo ovat tärkeimmät luvut, mitä ensin katsomme. Varastojen epäkuranttiusarvo voi olla valtava, jos tavaroiden alaskirjaustarvetta ei ole hoidettu vuosittain. Satojen tuhansien eurojen varasto voi siis olla vanhentunutta roskaa, jolle ei ole enää käyttöä.” 

Tarkista sopimukset. ”Kaikki yritystä sitovat kirjalliset sopimukset pitää tarkistaa huolella. Kerran ostimme agentuurin, jonka myyjä antoi ymmärtää, että sen päämiessopimukset ovat yrityksen nimissä. Ne olivat kuitenkin yrittäjän henkilökohtaisella nimellä, eikä isoin päämies suostunutkaan siirtoon. Jouduimme purkamaan sen kaupan.” 

Käy läpi kilpailijat ja asiakkaat. ”Käymme aina läpi yrityksen kilpailijatilanteen ja TOP 20 -asiakkaiden tietokannat ja visioimme, ostavatko he vielä kolmen vuoden päästäkin.” 

Tunnearvolla ei ole hintaa. ”Myyjälle omalla yrityksellä voi olla valtava tunnearvo, mutta ostajalle ei. Yleensä heti neuvotteluiden alussa pyydän anteeksi, että tarjous on tämä. Joskus jo sovittu kauppa on purettu, kun ostaja ei olekaan raaskinut myydä.” 

Tarjoa referenssejä. ”Paras tapa vakuuttaa myyjä on ollut tarjota mahdollisuutta kysyä aiemmilta kauppiailta heidän kokemuksistaan tehdä yrityskauppoja meidän kanssamme.” 

Tarkista laitteiden kunto. ”Teemme sekä liiketoimintakauppaa että osakekantakauppaa. Liiketoimintakauppa on helppo tehdä, koska yrityksen historia, saatavat ja velat jäävät myyjälle. Liiketoimintakaupassa ostetaan esimerkiksi koneet ja laitteet, joiden kunto tietysti pitää tarkistaa, että onko heti lisäinvestoinnin tarvetta.” 

Ole erityisen tarkka osakekantakaupassa. ”Osakekantakaupassa ostaja ottaa vastuun myös yrityksen historiasta, ja siinä saa olla erityisen tarkkana, mihin sitoutuu. Me käymme esimerkiksi läpi, liittyykö henkilöstöön jotain ongelmia, kuten ammattisairauksia.”  

Sovi sujuvasta vaihdosta. ”Suurimman osan kaupoista olemme solmineet eläköityvien ihmisten kanssa, joilla ei ole työntekijöitä. Silloin sovitaan, että he jäävät palkkalistoillemme 3–6 kuukaudeksi, ja kouluttavat meidän väkemme. Näin vaihto on sujuva.” 

Ota työntekijät huomioon. ”Kun ostimme Tammer-Suojan 2017, meille tuli sieltä kerralla 25 työntekijää. Palkkasimme ulkopuolisen konsultin auttamaan työntekijöiden sopeuttamisessa. Jälkeenpäin huomasimme, että jotain asioita olisi pitänyt tehdä eri tavalla, mutta aina on pakko valita jokin tapa toimia. Emme ole irtisanoneet yhtäkään työntekijää yrityksistä, jotka olemme ostaneet.” 

Domino Workwearille uusi suunta Touchpointin kanssa 

Vastuullisten työvaatteiden edelläkävijä Touchpoint osti tamperelaisen työvaateyrityksen Domino Workwearin kokonaisuudessaan maaliskuussa 2020.  

”Touchpoint kasvoi ja tarvitsi lisää tuotantokapasiteettia. Ennen kauppoja olimme tehneet tuotantoyhteistyötä jo pari vuotta”, kertoo Domino Workwearin entinen toimitusjohtaja ja osakas Arto Pitkänen

Nykyään hän on Touchpointin operatiivinen johtaja ja osakas.  

Arto Pitkänen. KUVA Touchpoint

”Vaikka kauppa syntyi Touchpointin aloitteesta, mekin olimme miettineet voimien yhdistämistä. Näimme, että vihreät arvot ja ekologisuus tulevat yhä tärkeämmiksi ja nämä asiat kiinnostavat myös Domino Workwearin asiakkaita.” 

Domino Workwearilla oli viisi pääomistajaa, joista yksi oli Pitkänen. 

”Me Dominon omistajat löysimme nopeasti yhteisen sävelen ja näimme, miksi kauppa kannatti tehdä.” 

Kolme Domino Workwearin viidestä pääomistajasta sijoitti kaupan myötä Touchpointiin ja ryhtyi sen osakkaiksi. Kaikki työntekijät siirtyivät Touchpointin leipiin. Heitä oli vain kuusi, sillä tuotteet tehdään alihankintana Virossa. Yritysten yhteenlaskettu, ei virallinen liikevaihto oli viime vuonna 2020 11,6 miljoonaa euroa.  

Arto Pitkänen kertoo, mitä myydessä kannattaa huomioida. 

Muistilista, jos aiot myydä yrityksen 

Tutustu ennen kauppoja. ”Jos ostettavaa yritystä ei ole tarkoitus alaa ajas, on tosi tärkeää, että molemmat osapuolet tuntevat toisensa. Meille tämä oli helppoa, koska olimme tehneet yhteistyötä jo pitkään.” 

Huolehdi kirkkaasta päämäärästä. ”Jos aikoo jatkaa yhdessä toimintaa, yhdistymisen päämäärä pitää olla molemmille osapuolille kirkas. On tärkeää, että kaikki tunnistavat sen, ja yhdessä käydään läpi uuden paketin tavoitteet, tavat, arvot, visio, missio ja kaikki muu olennainen.”  

Tiedosta yhdistymisen syy. ”Kaikkien pitää myös tunnistaa syy, miksi yhdistytään. Meidän tapauksessamme Touchpoint tarvitsi lisää tuotantokapasiteettia ja me halusimme saada ekologiset vaihtoehdot asiakkaidemme käyttöön. Tuolloin tiesimme jo, että Touchpoint oli perustamassa poistotekstiilin käsittelylaitosta Resteriä, mikä oli meille konkreettinen näyttö siitä, että ekologisuuden kanssa ollaan tosissaan ja että Touchpointilla on vahvaa osaamista alalta.” 

Hanki hyvä lakimies. ”Sitähän sanotaan, että markan lakimies tekee miljoonan vahingon, eli kannattaa hankkia hyvä ja kokenut lakimies. Sovittavia asioita on paljon, esimerkiksi onko hinta sidottu tulevaan tulokseen tai miten vanhat omistajat vastaavat yllättävistä asioista, kuten myöhemmin maksuun tulevista veroista tai tullimaksuista. Itse koin myyntisopimusta jopa tärkeämmäksi osakassopimuksen, koska jatkoin Touchpointissa osakkaana. Sopimukset pitää aina tehdä tapauskohtaisesti, jokaisessa yrityskaupassa on omat tarpeensa.” 

Työnkuvat selkeiksi. ”Se valehtelee, joka sanoo, että kahden yrityksen työkulttuurin yhdistäminen on yksinkertaista. Siinä on aina haasteita. Olennaista on, että jokaisen työnkuva ja työtehtävät tehdään mahdollisimman selviksi, samoin tavoitteet ja toimintatavat. On myös tärkeää, että henkilöstö pääsee tekemään yhteistyötä heti alusta ja että onnistumiset jaetaan. Nämä ovat avainasioita, jotta kaikki saadaan työskentelemään yhteisen päämäärän eteen ja menemään samaan suuntaan.” 

Lue lisää: Rester keräsi monta tahoa yhteen ja toteutti kiertotalousunelman – toimitusjohtaja Outi Luukon opit