9 min

Näin ilmastonmuutos vaikuttaa tekstiilialaan

Fablehti.fi 8/19
Ilmastonmuutos sysää myös tekstiili- ja muotialan yritykset uudelle aikakaudelle.

Haluatko kuulla ensin hyvät vai huonot uutiset? 

Aloitetaan hyvistä, joihin kuuluu muoti­teollisuuden ilmastotekojen ­peruskirja. Sen allekirjoitti moni vaateteollisuuden suuryritys H&M:stä Adidakseen viime joulukuussa YK:n ilmastokokouksessa Puolan Katowicessa. 

Tavoite on sama kuin Pariisin ilmasto­sopimuksessa: päästöjen vähentäminen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraalius vuonna 2050.

Tekstiiliteollisuuden hiilidioksidi­päästöt vähenisivät jopa 44  %, jos vaatteita käytettäisiin tuplasti pidempään.

Syy tähän ovat tietenkin huonot uutiset. ­Tekstiili- ja vaateteollisuus tuottaa nykyään saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin lento- ja laiva­liikenne ­yhteensä. Iso syyllinen on nopean syklin pika­muoti, joka on saanut kuluttajat laittamaan vaatteita kiertoon vain vähän käytön jälkeen. Samalla jätteenä poltettavaksi päätyy alati hupenevia, arvokkaita raaka-aineita.

Ellen MacArthurin säätiön tutkimuksen mukaan tekstiiliteollisuuden aiheuttamat hiilidioksidi­päästöt vähenisivät jopa 44 prosenttia, jos vaatteita käytettäisiin tuplasti pidempään. Valtaosa ­päästöistä tulee juuri raaka-aineiden tuottamisesta.

Tekstiili- tai vaatealan yrityksille tilanne on näkö­kulmasta riippuen huono tai hyvä, haasteellinen tai täynnä mahdollisuuksia.

Moni yritys on jo alkanut etsiä uusia liike­toiminta­mahdollisuuksia ja kehittänyt toimintaansa vastaamaan ajan henkeä. Erityisesti laadusta, eettisyydestä ja insinööriosaamisesta tunnetuilla suomalaisilla yrityksillä on nyt tilaisuus loistaa.

Tässä muutamia hyviä esimerkkejä.

Vaatteet uusiksi vaatteiksi

Tuossa yläpuolella olevassa kuvassa on farkku­kangaspaloja, joiden arvo on satojatuhansia euroja. Ne ovat suomalaisen Infinited Fiberin viime vuoden tuotekehityksen tulosta, tekstiili­jätteestä kemiallisesti kierrätettyä uutta kangasta. 

Infinited Fiberin teknologialla uutta tekstiili­kuitua voi tehdä vanhojen vaatteiden lisäksi esimerkiksi pahvista, joten sen asiakasyritykset voisivat kierrättää pois heitettyjen tuotteidensa lisäksi nettikaupasta kertyneet pahvijätteet. 

Tämä voi mullistaa monen suuren yrityksen globaalit ympäristövaikutukset, kun neitseellisten raaka­-aineiden käyttö korvattaisiin kierrätys­kuidulla.

Uusien tekstiilikuitujen ja kankaiden kehittäjiä on Suomessa muitakin.

Infinited Fiber on saanut kuidun laadun jo niin hyväksi, että se on saanut yhteistyökumppaneikseen esimerkiksi H&M:n sekä yhden maailman suurimmista huonekalumyymälöistä, yhden maailman suurimmista urheiluvaatevalmistajista ja maailman johtavia farkkumerkkejä.

Espoossa VTT:n Bioruukissa toimivan Infinited Fiberin toiminta on vielä pilottivaiheessa, mutta jo 2020 se on avaamassa uutta suurempaa välivaiheen pilottitehdasta ja 2022 on tarkoitus startata ison teollisen mittakaavan tehdas. 

Uusien tekstiilikuitujen ja kankaiden kehittäjiä on Suomessa muitakin. 

Yksi edelläkävijöistä on Pure Waste, joka ­valmistaa mekaanisesti kierrättämällä kangasta, joka on tehty 100-prosenttisesti kierrätetyistä kuiduista. Yritys on laskenut, että sen valmistama t-paita säästää 2 700 litraa vettä uudesta puuvillasta ­valmistettuun paitaan verrattuna.

Huoltaminen osaksi brändiä

Nurmeslainen retkivaatettaja Sasta on ollut aikamoinen edelläkävijä: se on tarjonnut vaatteidensa korjauspalvelua jo vuodesta 1969. Vuosikymmeniin siitä ei tehty sen kummempaa numeroa, mutta nykyään siitä huutelu kannattaa: korjausmahdollisuus on laatuvaatteen tae, ja se on esimerkiksi yksi kalifornialaisen ulkoiluvaatejätin Patagonian myyntivalteista.

Suomalaisyrityksistä esimerkiksi Joutsen pesee ja korjaa untuvatuotteitaan Riihimäen tehtaallaan. Myös Arela tarjoaa kašmir-neuleilleen korjaus- ja huoltopalvelua: neule kammataan, mahdolliset silmäpaot korjataan, ja höyrytyksessä neule saa alkuperäistä pörheyttään takaisin. 

Huoltamalla vaate saa uuden elämän.

Kuluttajien ohjaajat

Jotkut yritykset ovat jo ottaneet linjakseen lisätä kuluttajien tietoisuutta jatkuvan liikakuluttamisen haitoista. Esimerkiksi vaateyritys Makia on nostanut näyttävästi esiin No Sales -periaatteensa, eli se ei myy vaatteitaan koskaan alennusmyynnissä. Yritys perustelee käytännön kuluttajille sillä, että se tekee ajattomia, laadukkaita ja eettisesti valmistettuja tuotteita ja pitää hinnat yleisesti maltillisina.  

Naisten- ja lastenvaatteita tekevä Nosh taas myy ison osan tuotteistaan kotikutsuilla, jolloin myyjät pystyvät kertomaan asiakkaille henkilökohtaisesti, mistä asioista Noshin tuotteissa maksetaan. Noshin toimitusjohtaja Hanna Rannilan mukaan kuluttajien ohjaaminen on lisännyt myynnin lisäksi myös brändilojaliteettia.

Toimenpiteistä ei ole ollut ainakaan haittaa, sillä sekä Nosh että Makia ovat suomalaisten vaatealan yritysten kasvajien listalla.

Kirpputori 2.0 

Niin kauan kun ihmiset ostavat vaatteita yli tarpeidensa, on tarve myös vaatteiden jatkomarkkinoille.

Neljä vuotta sitten perustettu Emmy Clothing on rakentanut täysin uudenlaisia ­markkinoita­ ­käytetyille vaatteille. Myyjän ei tarvitse kuin paketoida ja jättää hyväkuntoiset tuotteet ympäri Suomea löytyviin keräyslaatikoihin, Emmy huolehtii kaikesta muusta. Yrityksen liiketoiminta perustuu tuotteiden jälleenmyyntiin, jossa myyjä saa jopa 80 prosenttia myyntihinnasta. Puolen vuoden päästä myymättä jääneet tuotteet toimitetaan hyvän­tekeväisyyteen tai takaisin omistajalle. 

Emmy on kolminkertaistanut myyntinsä joka vuosi, laajentunut Viroon ja kasvanut 30-henkiseksi yritykseksi. 

Toinen suomalaisyritys, kolmen naisen perustama Vestis (entinen We Started This, WST) myy priima­kuntoisia second hand -tuotteita sekä verkkokaupassa että Espoon Ison Omenan kauppakeskuksen myymälässä. Vestis hoitaa vaatteen hinnoittelun, kuvauksen ja toimituksen uudelle omistajalle.

Helppo elämä lainaamalla

Suomalaisen vaatelainaamisbisneksen edelläkävijä on Vaate­puu, joka tarjoaa puolen vuoden pituisia määrä­aikaisia jäsenyyksiä ja kertalainausmahdollisuuksia.

Tuotteiden elinkaarta pidentää myös Reiman uusi Reima Play -palvelukokeilu, jonka se aloitti tämän vuoden maaliskuussa. Siinä Reima toimittaa kiireisille perheenäideille ja -isille kolme kertaa vuodessa kiinteää kuukausimaksua vastaan paketillisen säänmukaisia Reima-ulkovaatteita. 

Jokaisen pakkauksen mukana on Emmy ­Clothingin myyntipussi, johon pieneksi käyneet vaatteet voi pakata ja lähettää helposti kiertoon seuraaville käyttäjille.

Juttu on julkaistu aiemmin Fab-lehden numerossa 4 (2019).

Lue myös: Suomalainen Infinited Fiber tekee miljoonan euron kangaspaloja

­

Maailma