2 min

Miten HAMK on saanut yrittäjyyden tarttumaan?

Fablehti.fi 5/19
Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelmasta valmistuu menestyviä yrittäjiä. Sieltä ovat ponnistaneet esimerkiksi vaatemerkit Papu ja Uhana. Muotoilun lehtori Leena Koivunen kertoo, mistä se johtuu.

”Uskon, että koko tuotantoprosessin hallinta edistää yrittäjämäistä ajattelua. Opetamme, että vaatetusalan muotoilijalta edellytetään visuaalisuuden lisäksi yhtä paljon myös teknistä ja kaupallista osaamista.

Muotoilijan koulutuskokonaisuuteen kuuluu kolme työelämäprojektia, jotka ovat kaikki aitoja toimeksiantoja alan yrityksiltä. Näin voimme olla varmoja, että yritykset ovat valmiita satsaamaan projekteihin aikaa ja voimavaroja.

Uskon, että opiskelijamme pärjäävät yrittäjinä, koska aidon yritysyhteistyön kautta he omaksuvat muun muassa kohderyhmäajattelua: he osaavat suunnitella tavoitellulle asiakasryhmälle.

Viime vuonna teimme yhteistyötä kahden eri vaatetusyrityksen kanssa. Opiskelijat suunnittelivat molemmille yrityksille takkimalliston, mutta kummallekin eri lähtökohdista. Näin he pääsivät vertailemaan erilaisia toimintatapoja. Opetusmielessä epäonnistuminenkin on voitto, koska tarkoitus on ymmärtää, miten ala toimii.

Teemme opiskelijoille aina selväksi, että suunnitteluprosessi ei ole kenenkään sooloesitys, vaan yhteistyötä. Yrittäjänä yhteistyötaidot vain korostuvat, kun yritys kasvaa ja etsii yhteistyökumppaneita.

Olemme huomanneet, että jos vuosikurssilla yksi alkaa yrittäjäksi, yrittäjiä on kohta myös muita. Yrittäjyys tarttuu. Syntyy samassa tilanteessa olevien toisiaan tukevien opiskelijoiden verkosto.”

Juttu on ilmestynyt alun perin 9.5.2019 ilmestyneessä Fab-lehden numerossa 4.

Puheenaihe