Anne-Ro Klevant Groen on Fashion for Goodin markkinointi- ja viestintäjohtaja.
4 min

Fashion for Good yhdistää globaalit brändit ja innovaattorit – myös suomalaiset

Fablehti.fi 3/21
Jotta muoti- ja tekstiilialan kestävän kehityksen uudet innovaatiot saadaan vaikuttamaan nopeasti ja laajasti, tarvitaan mukaan kaikki alan toimijat. Tätä yhteistyötä vauhdittaa Fashion for Good. Sen markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne-Ro Klevant Groen kertoi Fabille, mitä mahdollisuuksia yhteisö tarjoaa myös suomalaisille yrityksille.

Amsterdamissa toimivan Fashion for Goodin tavoite ei ole enempää tai vähempää kuin tehdä kaikesta muodista hyvää. Se on kestävää kehitystä ajava globaali yhteenliittymä ja alusta, joka tuo innovaattorit ja yritykset yhteen.

Yhteistyökumppaneina sillä on alan suurimpia kansainvälisiä toimijoita Adidaksesta Bestselleriin ja Zalandoon.  

Millaisia kestävän kehityksen ratkaisuja isot muotitalot etsivät tällä hetkellä, Fashion for Goodin markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne-Ro Klevant Groen? 

“Isot ja pienet muotibrändit ja valmistajat pyrkivät vastuullisempiin ratkaisuihin kaikessa toiminnassaan.

Haemme toimintaamme mukaan innovatiivisia yhtiötä, jotka pystyvät muuttamaan nykyisen tekstiiliteollisuuden arvoketjua niin, että vaikutukset ympäristöön ovat positiivisia. Erityisesti etsimme startupeja, jotka ratkovat raaka-aineiden, värjäyksen, tuotannon, jälleenmyynnin, loppukäytön sekä läpinäkyvyyden ja jäljitettävyyden haasteita.

Nämä innovaatiot voivat olle mitä tahansa, mikä saa ajattelemaan vaatteen vaiheita uudella tavalla: raaka-aineita hedelmäjätteestä, uusia bisnesmalleja vuokraamiseen tai jälleenmyyntiin, teknologioita, jotka tekevät vanhoista vaatteista uusia. Uudet innovaatiot muuttavat kokonaan tavan, jolla teemme bisnestä.”

Mistä kestävän kehityksen ratkaisuista olet itse innoissasi?

 ”Nyt kehitetään uraauurtavia ratkaisuja, jotka vievät pois fossiilisten ja öljypohjaisten raaka-aineiden käytöstä. Näitä ovat esimerkiksi uudet selluloosapohjaiset kuidut, joita suomalaiset Infinited Fiber Company ja Spinnova tekevät. Näihin innovaatioihin liittyvä kemiallisen kierrätyksen kehitys mahdollistaa myös sekoitemateriaalien hyödyntämisen.

Myös biomateriaalien puolella tapahtuu paljon kiinnostavaa. Esimerkiksi hedelmän kuorista ja sienistä kehitetään korvikkeita nahalle ja appelsiininkuorista silkkimäistä kangasta.

Tekstiilien värjäyksessä on useita uusia tekniikoita, jotka vähentävät veden ja haitallisten kemikaalien käyttämistä. Huue ja Colorifix ovat kehittäneet biopohjaisia värjäystapoja, NTX Cooltrans hiilidioksidin käyttämistä veden sijaan ja SeaChange Technologies jäteveden käsittelyä.”

Miten Fashion for Good tukee innovaatioita?

”Vuosittain käynnistyvä Accelerator Programme antaa innovaattoreille mahdollisuuden testata konseptejaan yritysten kanssa, mahdollistaa rahoituksen saamisen jo varhaisessa vaiheessa ja tarjoaa mentorointia alan asiantuntijoiden kanssa.

Scaling Programme on tarkoitettu niille innovaattoreille, jotka ovat jo valmiita tositoimiin. Sen avulla saa syvällisempää valmennusta, räätälöityä tukea rahoituksen hankkimiseen ja  neuvontaa pilottihankkeissa yrityskumppaneidemme kanssa. Innovaattorit voivat hakea myös rahoitusta Good Fashion Fund -rahastomme kautta.

Tarjoamme valikoiduille innovaattoreille intensiivisen ja ilmaisen yhdeksän kuukauden ohjelman, johon sisältyy tutustumista brändeihin, tuottajiin ja jälleenmyyjiin, mahdollisuus hakea rahoitusta, ilmaiset toimitilat Amsterdamista sekä omistautunut mentori, jolla on asiantuntemusta muotibisneksestä ja kestävästä kehityksestä.”

Millaista yhteistyötä teillä on ollut suomalaisten yritysten kanssa?

”Teemme yhteistyötä useiden suomalaisten innovaattorien kanssa.

Infinited Fiber Company (IFC) on kehittänyt selluloosapohjaisen kuidun, jota voi kierrättää loputtomasti. Se on mukana Full Circle Textiles Projectissa, joka etsii ratkaisuja uusien teknologioiden skaalaamiseen. Olemme mukana myös IFC:n käynnistämässä New Cotton Projectissa, jossa heidän teknologiaansa testataan kaupallisessa mittakaavassa.

Ohjelmissamme on muitakin suomalaisia: RePack kehittää uudelleenkäytettäviä pakkauksia, Paptic luo biopohjaisia pakkausratkaisuja, Pure Waste tekee vaatteita kierrätetystä puuvillasta, Spinnova valmistaa selluloosakuituja puusta ja NordShield kehittää luonnonmukaisia ratkaisuja, jotka karkottavat hometta, bakteereja, viruksia ja hyönteisiä.”

Millaiset suomalaiset yritykset hyötyvät yhteistyöstä Fashion for Goodin kanssa?

”Mikä tahansa brändi, tuottaja, jälleenmyyjä, tavarantoimittaja, järjestö, innovaattori tai rahoittaja voi liittyä mukaan toimintaamme joko yrityksenä tai yhteistyökumppanina. 

Ilman kumppanuuttakin voi osallistua tapahtumiimme, lukea uutiskirjeitä ja ladata työkaluja, jotka auttavat vastuullisten tuotteiden valmistuksessa. Pyrimme jakamaan niin paljon tietoa kuin mahdollista.”

Miten Fashion for Good saa rahoituksensa?

”Fashion for Good perustettiin Laudes Foundationin avustuksella, ja meistä on tullut globaali toimija yrityskumppaniemme avulla. Niihin lukeutuvat esimerkiksi Adidas, C&A, Chanel, Bestseller, Galeries Lafayette Group, Kering, Otto Group, Zalando ja Stella McCartney.

Sen lisäksi että autamme innovaattoreita rahoituksessa, teemme myös suoria sijoituksia alku- ja keskivaiheen innovaatioihin. Olemme sijoittaneet jo 25 yritykseen. Olemme tehneet 50 000 euron sijoituksia, ja voimme sijoittaa 100 000 euroon asti. Voimme tehdä tällaisia sijoituksia kymmenen vuodessa.

Yhteistyö on kaikessa tekemisessämme olennaisinta. Tarvitsemme kaikki alan toimijat tekemään muodista hyvää.”

Tutustu Fashion for Goodin ohjelmiin täältä.