Head Of Digital Products Teemu Uusitalo, Lindström
3 min

Lindströmin opit digitalisointiin: Kokeile, muuta, kokeile. Ja sama uudelleen

Fablehti.fi 02/2020
Startup-maailmasta tekstiilialalle hypännyt Teemu Uusitalo johtaa Lindströmillä tekstiilivuokrauspalveluiden digitalisointia. Uusitalo jakaa keskeiset opit yrityksen digipolulle. Tyypillinen sudenkuoppa on keskittyä insinöörivetoisesti teknologiaan.

Digitalisaatio-termistä tulevat ehkä äkkiseltään mieleen yrityksen www-sivut tai online-markkinointi. Väärin! Teemu Uusitalo tyrmää tämän ajatuksen välittömästi.

”Nämä asiat eivät ole vielä digitalisaatiota.”

“Jos tätä osaa ei ole vielä tehty, hanki äkkiä joku tekemään se”, sanoo Uusitalo, Lindströmin Head of Digital Products.

Digitalisaatio = Miten tuotat asiakkaalle enemmän lisäarvoa

Uusitalon mukaan digitalisaatio tarkoittaa sitä, miten asiakkaalle tuotetaan enemmän lisäarvoa.

”Keskiössä on parempi ja uudistettu asiakas- ja käyttäjäkokemus, joka tekee helpompaa ja sujuvampaa kaikkien palveluiden käytöstä”, Uusitalo määrittelee.

Mistä sitten lähteä liikkeelle? Uusitalo antaa neljä keskeistä vinkkiä yritykselle, joka haluaa digitalisoida tekstiilipalveluitaan.

1)    Keskity asiakkaan ongelmiin, älä teknologiaratkaisuihin

Kaikki lähtee liikkeelle omista vahvuuksista.

“Voit kysyä itseltäsi, ymmärrätkö asiakkaan kipupisteitä? Tunnista asiakkaan ongelma ja mieti onko tuote tai palvelu skaalattava –  muuten tuotteestasi ei tule kannattavaa”, Uusitalo painottaa.

”Asiakas ei halua dataa vaan ymmärrystä ja konkretiaa – mikä hänen arjessaan muuttuu.”

Ideoita on ja teknologiaa on olemassa paljon.

“Teknologiahypen yli pitää päästä aika nopeasti. Tärkeää on keskittyä ihan perusasioihin.”

2)     Hanki oikeat partnerit

Uusitalo kannustaa hankkimaan tarvittaessa ratkaisuja kumppaneilta.

”Puhun kyvykkyysajattelusta. Mieti onko yrityksellä riittävästi omaa osaamista vai onko parempi hankkia oikeanlaiset partnerit rakentamaan ratkaisuja.”

”Jos et  ymmärrä asiakkaan ongelmia, niin helposti mennään siihen, että insinöörivetoisesti pyöritetään teknologiaa teknologian vuoksi.”

”Jos et  ymmärrä asiakkaan ongelmia, niin helposti mennään siihen, että insinöörivetoisesti pyöritetään teknologiaa teknologian vuoksi. Jäädään jumiin tekniseen ratkaisuun.”

Digitalisaatiossa ja digikehityksessä maailma muuttuu niin kovaa vauhtia, että nekin, jotka ovat melko syvällä asiassa, eivät pysy siinä täysin perillä.

“Kukaan ei ole kaiken digitekemisen asiantuntija. Jos joku näin väittää, niin en suosittelisi luottamaan.”

3) Kokeile, muuta, kokeile. Ja sama uudelleen

Tekstiilialalla on totuttu, että tuote, kuten työvaate, tehdään aloituksesta valmiiksi markkinoille vuodessa tai kahdessa. Softa-alalla sykli on nopeampi kuin vaatteissa.

”Tätä lähtisin muuttamaan. Tunnista asiakkaan ongelma, innovoi ja tee ensimmäinen prototyyppi. Aikaa tähän voisi olla muutama kuukausi”, Teemu Uusitalo haastaa.

Kokeilukulttuurin tulisi olla systemaattista ja jatkuvaa. Ratkaisut pitää testata ja validoida nopeasti.

”Mitä nopeammin pääset iteraatiokierroksiin kiinni, sitä nopeammin tiedät, onko asiakas valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta.”

”Se tulee monelle yllätyksenä, että tässä ei ole taustalla komiteatyöskentelyä”, Uusitalo naurahtaa.

4) Ymmärrä, miten maailmasi muuttuu

Tuotteita ja palveluita digitalisoidessa muuttuvat myös arvoketju ja ansaintalogiikka. Jos yritys siirtyy tuotannon yrityksestä palveluyritykseksi, tuoton saaminen voi kestää kauemmin. Siirtymäajalle voi tarvita rahoitusta.

”Digitalisoidessa tuotteita ja palveluita oma ansaintalogiikka voi muuttua merkittävästi. Tuoton saaminen voi vaatia enemmän.”

”Tuotteen hankinta ja myyminen on suoraviivaista toimintaa. Digitalisoidessa tuotteita ja palveluita oma ansaintalogiikka voi muuttua merkittävästi. Tämä on hyvä ymmärtää”, Uusitalo sanoo.

Jos digitalisaatio on uutta tuotteita ja palveluita tarjoavalle yritykselle itselleen, on se sitä myös asiakkaalle.

”Asiakas ei ole tottunut ostamaan digitalisoituja tuotteita. Hankintoja tehdessä voi käydä niin, että pöydän takana istuukin IT-asiantuntija ostajan sijaan.”

”Asiakas ei halua dataa vaan ymmärrystä ja konkretiaa – mikä hänen arjessaan muuttuu. Sen pitää määrittää myös omaa tekemistäsi”, Uusitalo sanoo.

Miksi kannattaa tulla
Tekstiilin ja muodin päivään?

Lindströmin Head of Digital Products Teemu Uusitalo puhuu Tekstiilin ja muodin päivässä, joka on alan päätapahtuma 1.4.2020.

”Pyrin tuomaan käytännönläheisiä kokemuksia ja oppeja tekstiilivuokrauspalveluiden digitalisoinnista ja mitä Lindström on oppinut matkan varrella.”

Teksti ja kuva: Milla Vainio