2 min

5 valintaa, jotka uudistivat Reiman

Fablehti.fi 12/18
Lastenvaatemerkki Reima päätti vuosikymmenen alussa harpata kunnolla maailmalle ja panna strategiansa uusiksi. Kuudessa vuodessa liikevaihto on tuplaantunut ja 80 prosenttia myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta. Toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo, miten harppaus tehtiin.
Elina Björklundin mukaan Reiman viestinnän varsinainen kohderyhmä ovat vanhemmat, eivät lapset. ”Niin kauan kuin isä tai äiti on siinä välissä valitsemassa vaatteita, meillä on hyvä tilanne.”

1. Mieti, missä kohderyhmä kaipaa apua

”Isoin alkuoivallus oli se, että pysähdyimme tutkimaan asiakkaitamme ja heidän arkeaan. Miten he elävät? Mitä he elämäänsä kaipaavat? Miten voisimme heitä auttaa?

Jokainen, jolla on joskus ollut lapsia, tietää millaista arki on marraskuussa, kun lähdetään aamulla päiväkotiin. Kohderyhmämme elää jatkuvassa kaaoksessa. Halusimme siirtyä tuotekeskeisyydestä siihen, että aidosti helpotamme vanhempien elämää.”

2. Ajattele hiekkalaatikon ulkopuolelle

”Reima on ollut lähes 75 vuotta olemassa, jotta lapset voisivat olla aktiivisia säässä kuin säässä. Siinä ajassa lasten vapaa liikkuminen on vähentynyt ja vähentynyt, mikä ahdistaa vanhempia.

Siirsimme ajattelumme hiekkalaatikolta ja vesilätäköistä siihen, miten saamme lapset liikkumaan enemmän, jotta lapsuus ja elämä olisi mahdollisimman hyvää. Ja ennen kaikkea: miten voimme auttaa vanhempia siinä tehtävässä.”

3. Souda virran mukana

”On turha puhua, että kun minä olin lapsi, leikimme käpylehmillä. Päätimme heti, että emme lähde taistelemaan trendiä vastaan. Lapset käyttävät älylaitteita ja pelaavat puhelimilla, se on relevantti osa heidän arkeaan. Mietimme siis, miten sen ehdoilla kannustetaan liikkumaan. Siitä ajatuksesta syntyi ReimaGo-liikuntasovellus.”

4. Tee digistä kotipesä

”Tärkeimmän ratkaisumme teimme heti vuonna 2012, kun päätimme, että online on kotipesämme. Määrittelimme pari kohderyhmäpersoonaa, joista yhdelle, “Thor-Björnille”, kaikki digitekemisemme kohdistetaan. Thor-Björn elää juuri sitä vaihetta, jossa aikaa ei yksinkertaisesti ole. Teemme kaikkemme, että pystymme helpottamaan hänen elämäänsä.

Tällä hetkellä teemme myynnistämme noin 16% oman digin kautta, mikä on muihin brändeihin verrattuna paljon. Kehitämme sivuamme koko ajan helpommaksi ja intuitiivisemmaksi, viilaamme sekunteja pois.”

5. Pidä kiinni ytimestä, mutta fiksaa viestiä

”Reiman brändin ydin on sama ja näytämme samalta kaikkialla maailmassa, se ei muutu. Mutta fiksaamme viestiämme vähän riippuen siitä, millainen maailma ympärillä on.

Esimerkiksi Kiinassa vanhemmat ovat ennen kaikkea kiinnostuneita lapsen koulumenestyksestä. Siksi puhumme Kiinassa siitä, miten tutkimusten mukaan liikunta ja aktiivinen elämäntapa kehittävät lasten aivoja ja tekevät heistä siis fiksumpia.

Viestiä pitää muokata sen mukaan, mikä vanhempia motivoi.”

Yritykset